Sökning: "det fritidspedagogiska uppdraget"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden det fritidspedagogiska uppdraget.

  1. 1. Gränserna vi ser (och inte ser): : Fritidshemslärares beskrivningar av en vardag med uppdrag i fritidshem och skola

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mergim Krasniqi; [2022]
    Nyckelord :fritidshemslärare; gränsdragningar; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur fritidshemslärare beskriver sin yrkesidentitet samt hur fritidshemslärare med utbildning för både arbete i fritidshem och med ämnesbehörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne beskriver att de i vardagen hanterar uppdrag i två skolformer. Två frågeställningar har använts för att besvara syftet: hur beskriver fritidshemsläraren sin yrkesutövning och hur kan det förstås i termer av yrkesidentitet samt hur kan fritidshemslärarens yrkesidentitet förstås i relation till deras arbete i grundskola respektive fritidshem? Med social identitetsteori och gränsteori som teoretiska ramverk och intervju som metodologiskt ramverk tar studien fasta på fritidshemslärares beskrivningar av en yrkesidentitet med hänsyn till en vardag med uppdrag i två skolformer. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar fritidspersonalen att elevgruppens storlek påverkar den fritidspedagogiska verksamheten?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Lindahl; Emma Söderström; [2021]
    Nyckelord :Gruppstorlek; fritidshem; pedagogiskt uppdrag; personaltäthet; relationsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka fritidspersonalens uppfattningar av huruvida elevgruppens storlek anses påverka verksamhetens arbetssätt och det pedagogiska uppdraget. Studien är kvalitativ och grundar sig i fem semistrukturella intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Vart tog kärleken vägen? : En uppsats om den tudelade yrkesroll jag som lärare mot fritidshem är verksam i och vilka utmaningar jag står inför

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Petter Öberg; [2019]
    Nyckelord :mellanposition; det fritidspedagogiska uppdraget; identitet; yrkesprofessioner;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och öka kunskap om den tudelade yrkesroll som lärare mot fritidshem med läraruppdrag, i detta fall idrottslärare, ställs inför. Uppsatsen är skriven i essäform där jag, genom att beskriva faktiska exempel från mina arbetslivserfarenheter, belyser att den tudelade yrkesrollen föder en mellanposition. LÄS MER

  4. 4. Rektorn, rastverksamheten och fritidslärarens profession : En kvalitativ studie av rektorns syn på fritidlärarens roll vid planering och genomförande av en strukturerad och meningsfull rastverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Sellfors; [2019]
    Nyckelord :planning time; recess activity; school-age educare teacher; principal; rastverksamhet; fritidslärare; rektor; planeringstid;

    Sammanfattning : Utifrån sitt professionella uppdrag blir fritidsläraren ofta den som får ansvara och planera för rastverksamheten i dagens skola. Bakgrunden och tidigare forskning till min studie lyfter fram rastens betydelse som en etablerad del av skoldagen, behovet av planeringstid för rastverksamhet och hur planeringen anpassas till det pedagogiska uppdraget. LÄS MER

  5. 5. Formats för att forma : En kvalitativ studie av utformningen av tre fritidshems inomhusmiljö och hur lärare i fritidshem upplever att miljön samverkar med det fritidspedagogiska uppdraget

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Kovacevic; Freija Dam Larsen; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; fritidshemsverksamheten; fritidspedagogik; fritidspedagogiska uppdraget; inomhusmiljö; lokaler; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i tre fritidshem upplever det inflytande de haft över utformningen av fritidshemmets inomhusmiljö samt hur de upplever att inomhusmiljön samverkar med det fritidspedagogiska uppdraget.     Studien är en kvalitativ studie där observationer av tre fritidshems inomhusmiljö samt semistrukturerade intervjuer, varav en parintervju, med fyra lärare i fritidshem har genomförts. LÄS MER