Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Muntligt berättande som språkutvecklande verktyg för flerspråkiga barn : Förskollärares erfarenheter och kunskaper om muntligt berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Alfredsson; Åsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :multilingualism in preschool; oral storytelling; language development in preschool; språkutveckling i förskolan; flerspråkighet i förskolan; muntligt berättande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever att muntligt berättande påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Studien utgår från en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Folklig läkekonst och trolldom i bordsrollspel : Hur det muntliga berättandet i bordsrollspel kan levandegöra folkminnen

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Louvisa Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :immateriellt kulturarv; folkminnen; folklig läkekonst; svartkonst; trolldom; muntligt berättande; bordsrollspel; rollspel;

    Sammanfattning : Den folkliga läkekonsten och svartkonsten ingår i det immateriella kulturarvet, d.v.s. kulturarv som inte kan representeras av konkreta ting. LÄS MER

  3. 3. Höga förväntningar och hög stöttning i den muntliga interaktionen i skolan : En kvalitativ studie om fem lärares arbete för att stötta och utmana eleverna i det muntliga berättandet i svenskämnet i årskurs 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisette Reuterwall; Malin Svedlund; [2020]
    Nyckelord :Muntligt berättande proximal utvecklingszon meningsskapande trygghetsskapande muntlig kompetens prestationsångest spontant berättande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka fem årskurs 2 lärares arbete med att stötta och utmana eleverna i det muntliga berättandet i svenskämnet. Studien är kvalitativ med stöd från Vygotskijs sociokulturella perspektiv samt tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Med muntligt berättande som ingång i drama : Ett lärande i fiktion genom drama

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Annika Halvarson; [2019]
    Nyckelord :dramapedagogik; muntligt berättande; estetisk distans; fiktion; appropriering;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa fallstudie, som främst tagit stöd i sociokulturell teori, undersöktes hur det muntliga berättandet, med temat utanförskap, påverkade ett dramaarbete med statyövningar bland lågstadieelever. Studiens fokus omfattade även hur eleverna förhöll sig i den uppkomna fiktionen samt hur reflektion, i och ur handling, bidrog till nya insikter och erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Det muntliga berättandets plats i förskolan : En studie om förskollärares attityder samt arbetssätt kring det muntliga berättandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jenny Rantakoski; [2018]
    Nyckelord :Preschool; narration; reading aloud; preschool teacher; the oral narrative; Förskola; berättande; högläsninng; förskollärare; det muntliga berättandet;

    Sammanfattning : The aim with this thesis is to explore how preschool teachers look at and how they work with oral narrative. The purpose is to gain an increased knowledge of how the work can develop. In order to find the answers to the questions as well as the aim, I chose to interview preschool teachers. LÄS MER