Sökning: "det tolkande perspektivet"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden det tolkande perspektivet.

  1. 16. Lärplattans effekter för motivation till lärande Tablet´s impact on motivation for learning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Karlsson Hallström; [2015]
    Nyckelord :en-till-en; en-till-många; IKT-kunskaper; lärplatta; lärverktyg; motivation; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Utifrån studiens empiriska resultat-, litteratur- och forskningsgenomgång visar resultatet att lärplattan är ett bra och framgångsrikt redskap för lärande och då detta med utgångspunkt från alla elever, med eller utan behov av särskilt stöd. Det som främst visat sig har betydelse är att lärplattan ökar elevens motivation till lärande men även dennes självkänsla, nyfikenhet och drift till kunskapsinhämtning. LÄS MER

  2. 17. Stöd i skolan ur ett genusperspektiv. En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers erfarenheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Mattsson; Carin Westling; [2014-04-24]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; yrkesroll; stödinsatser; verktyg;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att ur ett genusperspektiv undersöka specialpedagogers syn på och erfarenheter av arbetet med elever i behov av stöd i skolan. Hur kan man ur ett genusperspektiv förstå specialpedagogens olika roller och arbetsuppgifter, utformning och fördelning av stödinsatser och utformning och hanterande av verktyg? Teori: Studien utgår ifrån Yvonne Hirdmans genusteori om genussystemet, vilken beskriver kvinnor och män utifrån två grundläggande principer: isärhållande och hierarki (Hirdman, 2001). LÄS MER

  3. 18. Pedagogisk dokumentation - Hur hinner vi med den också?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Lindhart Jørgensen; Martin Strauss; [2014]
    Nyckelord :Delaktighet; Pedagogisk dokumentation; Reflektion; Tid;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna studie är att försöka få en fördjupad förståelse av hur pedagoger ser på tidsaspekten som ett hinder för arbetet med pedagogisk dokumentation och vi är intresserade av hur pedagogisk dokumentation kan bli en integrerad del i det pedagogiska arbetet.Frågeställningar: Hur kan pedagogisk dokumentation bli en integrerad del av arbetet? Hur kan barnen bli delaktiga och få inflytande i den pedagogiska dokumentationen? Hur får förskollärare tiden att räcka till så att de hinner med reflektionerna kring den pedagogiska dokumentationen?Metod: Vi har utgått från ett tolkande perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Kompetenshanteringssystem i användning En beskrivande studie om hur ett kompetenshanteringssystem används i medarbetarsamtal inom en vård och omsorgsorganisation

    Magister-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Maria Bengtsson; [2013-09-17]
    Nyckelord :organisation; kompetenshanteringssystem; sociomateriella; situerat lärande; arbetspraktik; Kompetensmodellen;

    Sammanfattning : Informationsteknologi (IT) har på senare år fått en alltmer betydande roll inom arbetslivet. Organisationer har börjat intressera sig allt mer för hur teknologi kan användas för att hantera information om medarbetarnas kompetens och hur det kan bidra till utveckling av organisationen. LÄS MER

  5. 20. SMART board i undervisningen. Lärares arbete, elevers möjligheter...?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Andreasson; [2011-05-05]
    Nyckelord :specialpedagogik; SMART board;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur SMART Board användas som ett pedagogiskt redskap i undervisningen inom årskurs 1 till 5. Detta med utgångspunkt i ett specialpedagogiskt perspektiv, där SMART Board sätts i relation till möjligheten att vara ett verktyg, samt del av ett förebyggande arbete, som eventuellt kan underlätta inlärning och/eller skolgång för elever som kan möta olika svårigheter i skolmiljön. LÄS MER