Sökning: "det tolkande perspektivet"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden det tolkande perspektivet.

  1. 11. KOMMUNIKATIONSSUPPORTEN En analys av användarupplevelse och intern tjänstekvalitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Klara Persdotter; [2017-11-28]
    Nyckelord :Interntjänst; tjänstekvalitet; tjänsteupplevelse; användarupplevelse; SERVQUAL;

    Sammanfattning : Koncernkontoret vid Västra Götalandsregionen startade våren 2016 intern-tjänsten kommunikationssupporten i syfte att stödja medarbetare med kommunikationsrelaterade arbetsuppgifter. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur användarna upplever tjänstekvaliteten, samt föreslå hur tjänsten skulle kunna förbättras. LÄS MER

  2. 12. Förutsättningar för att frö ska gro… : Proaktivt arbete och tidiga insatsers betydelse för språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Olofsson; Annika Mellby; [2016]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; sociokulturellt perspektiv; speciallärare specialpedagog; språkstödjande arbete; tidiga insatser; Vygotskij;

    Sammanfattning : Språket har en viktig funktion för barnets helhetsutveckling och är viktigt för samhället i stort. Syftet med studien är att bidra med kunskap om specialpedagogikens roll i det proaktiva arbetet kring språkutveckling i förskolan och skolan. LÄS MER

  3. 13. Studiehandledaren i modersmål

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Stark; [2015-10-15]
    Nyckelord :studiehandledare i modersmål; studiehandledning på modersmål; nyanlända; inkludering; delaktighet; förhållningssätt; studiehandledarens roll och funktion; samarbete; tolkande brygga viktig länk; socialt samspel; översättare; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att studera studiehandledaren i modersmåls upplevelse kring sin roll och funktion. Teori: Studien utgår ifrån den inkluderade teorin med det relationella perspektivet i fokus som Persson (2008), Skoglund (2013) tar upp samt Elmeroth (2014) lyfter men även Nilholm (2007), Ahlberg (2001), Lipsky och Gartner (1998) samt Dyson och Millward (2000). LÄS MER

  4. 14. En diskursanalytisk studie av förskollärares samtal om förskolegårdens betydelse i den pedagogiska verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Stigenberg; [2015]
    Nyckelord :Diskursanalys; förskola; förskolegård; förskollärares perspektiv; hälsa; lärande; motorik; retorik; social gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet i detta arbete är att undersöka hur förskollärare talar om den pedagogiska verksamheten i samband med barns lek och lärande på förskolegården. För att undersöka detta gjordes en diskursanalys där det integrerade perspektivet följdes, vilket innebär tolkande av verbala formuleringar och där orden som sägs är av vikt. LÄS MER

  5. 15. Jag ska vara med och leka : Barns kamratkulturer på en förskoleavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Englund; Lina Eriksson; [2015]
    Nyckelord :Kamratkultur; tillträdes- och uteslutningsstrategier; interaktiva utrymmen; tolkande reproduktion och barns perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att vi vill undersöka barns kamratkulturer. Genom våra observationer har vi fått en förståelse för hur barnen träder in i en redan pågående lek samt hur barnen skyddar sitt interaktiva utrymme (lekutrymmet och samspelet som barnen har tillsammans i leken). LÄS MER