Sökning: "dewey 2011"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden dewey 2011.

  1. 16. "Skilda livsvärldar" - En studie om ungdomars tankar och känslor kring ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jon Lindén; [2011]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Kärleksfulla lärare; Livsvärld; Manlig dominans; Pedagogisk filosofi; Skola; Symboliskt våld; Ungdomar;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på vad ungdomar har för tankar och känslor kring ämnet idrott och hälsa. Jag ville få en ökad förståelse om ungdomar som inte är med och deltar av olika anledningar i ämnet. LÄS MER

  2. 17. Naturskolan får elever och lärare att växa : Utomhuspedagogisk verksamhet tillför en annan dimension!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Sebastian Åstrand; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study reviews outdoor educational activity, its contents and qualities, whose basis rests on reform educators as Dewey and Freire. These pedagogues’ methodology is based on the interaction between theory and practice, reflection and action. LÄS MER

  3. 18. Resultaten av elevdemokrati - En studie i elevers upplevda påverkansmöjligheter i skola och samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Björk; [2011]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratisk fostran; Elevinflytande; Elevdemokrati; John Dewey; Deltagardemokrati;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom en empirisk studie ta reda på om det finns några samband mellan elevers upplevda påverkansmöjlighet i skolan och deras upplevda påverkansmöjlighet i samhället. Detta görs genom att besvara frågor om eleverna upplever att de kan påverka skolan respektive samhället samt om man kan se en koppling mellan dessa två och om elevdemokrati gör eleverna till mer demokratiskt engagerade medborgare. LÄS MER

  4. 19. Ämnesintegrerat arbetssätt : Lärarnas arbete med organisering och planering

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Annette Axelsson; Elisabeth Johansson; [2011]
    Nyckelord :arbetssätt; Dewey; organisering; planering; ämnesintegreration;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur olika lärare inom grundskolan kan organisera och planera ett ämnesintegrerat arbetssätt och hur det ämnesintegrerade arbetssättet kan främja elevernas lärande och utveckling. Bakgrunden är att samhället har utvecklats och blivit styrt av mål, resultat och individualisering. LÄS MER

  5. 20. En läroplan för själen? : En studie av de svenska Waldorfskolornas läroplan och utbildningsfilosofi, i jämförelse med den nationella läroplanen, Lpo 94

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Erik Bergendal; [2011]
    Nyckelord :Curriculum; Waldorf education; Lpo 94; Rudolf Steiner; educationalphilosophy; anthroposophy; John Dewey; Lev S. Vygotsky; läroplan; waldorfpedagogik; Lpo 94; Rudolf Steiner; utbildningsfilosofi; antroposofi; John Dewey; Lev S. Vygotskij;

    Sammanfattning : The aim of this essay is, firstly, to – through a text analysis – compare the curriculum of Waldorf education in Sweden (in the essay referred to as “WL”) to the Swedish national curriculum “Lpo 94”, to uncover possible differences and similarities between these documents, and, secondly, to present the roots and educational philosophies that these two curricula, respectively, are based upon. The purpose hereby is to be able to trace, describe and explain the differences between the pedagogical practices of Waldorf education and that of conventional Swedish schools. LÄS MER