Sökning: "dewey 2011"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden dewey 2011.

  1. 11. DDC:s avdelning 150 : en analys av psykologins klassifikation under perioden 1932-2011

    Master-uppsats, Institutionen för ABM

    Författare :Anders Westman; [2012]
    Nyckelord :Classification; Dewey Decimal; Psychology; Postmodernism; Poststructuralism; Knowledge; Theory of.; klassifikation; Dewey decimalklassifikation; psykologi; postmodernism; poststrukturalism; kunskapsteori;

    Sammanfattning : This master’s thesis focus on Dewey Decimal Classification during the period 1932 to 2011, where the classification of the psychological knowledge domain is analyzed and discussed. In the light of the recent swedish switch from the swedish classification system SAB to DDC, this research area deserves prominence. LÄS MER

  2. 12. Historia och klassifikation : en jämförande studie av historiedelarna i Dewey Decimal Classification och Nippon Decimal Classification

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Cathrin Sernham; Moa Ryrlind; [2011]
    Nyckelord :Socialkonstruktivism; NDC; Classification; Historia; Klassifikation; Dewey Decimal Classification; DDC; Nippon Decimal; biblioteks- och informationsvetenskap; ABM; Historiedidaktik; Japan; USA; ALM; Library Information Science ; Social Sciences;

    Sammanfattning : This Master’s thesis compares and analyses the parts pertaining to history in the US American classification system Dewey Decimal Classification and the Japanese classification system Nippon Decimal Classification. The foundation of the study is a social constructionist viewpoint where society, people and knowledge are assumed to be socially constructed and thereby the systems are studied in relation to this idea. LÄS MER

  3. 13. Dramapedagogiska verktyg i undervisningen - en väg till kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emmelie Olsson; Emily Persson; [2011]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; dramapedagogik; dramapedagogiska verktyg; John Dewey; Howard Gardner; lärarroll och ledarskap; varierad undervisning med kroppen som metod; tryggare grupper; ett lustfyllt lärande; learning by doing;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad sex lärare menar att pedagogiskt dramatillför i deras undervisning samt undersöka vad dramapedagogiken kan bidra med ielevernas kunskapsinhämtning. Vi har undersökt detta med hjälp av fyrafrågeställningar: Vilka dramapedagogiska verktyg använder informanterna i sinundervisning? I vilket syfte använder informanterna pedagogiskt drama? Vad harutbildningen i pedagogiskt drama tillfört deras lärarroll? Hur upplever informanternaatt eleverna påverkas av pedagogiskt drama? Undersökningen är kvalitativ och bygger på sex frågeformulär. LÄS MER

  4. 14. ”Det elever vill ha är ju variation, eller hur?” : - en studie om lärares uppfattningar om internets roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johan Luks; [2011]
    Nyckelord :En-till-En; internet; lärande; Piaget; Dewey; Vygotsky;

    Sammanfattning : I en allt större utsträckning brer internet ut sig och det är viktigt fundera över vad detta betyder för skolan. Detta arbetes syfte har varit att få en förståelse om lärares uppfattning om internets roll i skolan. Via fokusgrupper har lärares resonemang om hur och varför internet ska användas i skolan insamlats. LÄS MER

  5. 15. Kärnkraft - en demokratifråga? : En studie om lärares kärnkraftsundervisning och ett rollspel i förhållande till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anna Andersson; Emelie Lindström Brage; [2011]
    Nyckelord :Nuclear power; nuclear issue; democracy; tradition of environmental education; education about sustainable development; roleplay as a work method; Dewey; Kärnkraft; kärnkraftsfrågan; demokrati; miljöundervisningstraditioner; undervisning om hållbar utveckling; rollspel som arbetsmetod; Dewey;

    Sammanfattning : Kärnkraftsfrågan har sedan åttiotalet varit omdebatterad i Sverige och under 2011 har frågan blivit högaktuell efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Eftersom demokratibegreppet utgör grunden i den svenska skolan är det relevant att ifrågasätta hur olika former av kärnkraftsundervisning står i relation till demokratiuppdraget. LÄS MER