Sökning: "tryggare grupper"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden tryggare grupper.

  1. 1. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristina Elgán; Karin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Hem- och konsumentkunskap; Strukturer; Strategier; Grundprinciper; Samarbetslärande; Samarbetsinlärning; Grupparbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Emotional and social loneliness and differences in adult attachment profiles - a study of university students

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnéa Kohkoinen; Sofia Koivunen; [2022]
    Nyckelord :emotional loneliness; social loneliness; attachment profiles; university students; emotionell ensamhet; social ensamhet; anknytnings profiler; universitetsstudenter;

    Sammanfattning : Research has shown that university students are extra vulnerable to experiencing loneliness because of the social, structural, and behavioral changes associated with starting to study at university. Studies have also shown that different attachment profiles can have an impact on an individual's experience of loneliness. LÄS MER

  3. 3. Att göra sin röst hörd : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever i årskurserna F–6 om talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Söderman Skans; Noomi Borgman Hejdenberg; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; Klassrumsklimat; Relationer; Trygghet; Talsituationer;

    Sammanfattning : Talängslan handlar om att en person är rädd för att tala inför publik vilket enligt tidigare forskning kan leda till diagnosen social fobi. Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt som lärare använder när de arbetar med talängsliga elever samt att belysa hur elever upplever olika talsituationer där de får tala högt inför klasskamraterna. LÄS MER

  4. 4. Att möta patienter med oväntad svår luftväg : En kvantitativ enkätstudie

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Tove Weiderstål; Sofia Vikström; [2022]
    Nyckelord :Anestesisjuksköterska; Enkätstudie; Erfarenhet; Stress; Luftväg; Strategier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anestesisjuksköterskor har ett övergripande ansvar för den anestesiologiska omvårdnaden, vilket bland annat innefattar att bedöma och hantera patienters luftväg. Situationer av en oväntad svår luftväg hos patienter uppstår emellanåt och ställer då höga krav på anestesisjuksköterskors kompetens. LÄS MER

  5. 5. Om det ska fungera bra kanske jaget får backa : En fenomenografisk kvalitativ analys av lärares uppfattningar om social kompetens.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Rebecca Ljunggren Eggefjäll; [2022]
    Nyckelord :social kompetens; sociala färdigheter; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna fenomenografiska studie är att undersöka skillnader och variationer i lärares uppfattningar om social kompetens hos elever i skolan och hur lärare upplever att det kommer till uttryck i deras arbete. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv sker lärande genom socialt samspel mellan individer och grupper (Säljö, 2000). LÄS MER