Sökning: "Klassrumsklimat"

Visar resultat 1 - 5 av 231 uppsatser innehållade ordet Klassrumsklimat.

  1. 1. Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Lokby; [2020-03-10]
    Nyckelord :extra anpassningar; läsundervisning; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar årskurs tre ska de kunna läsa med flyt samt ha en grundläggande läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Speciallärares tankar om att motivera elever till läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Olsson; [2020]
    Nyckelord :KASAM; lärande; läsinlärning; motivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några speciallärare talar om arbetet med att motivera elever till läsinlärning. Det är en kvalitativ studie inspirerad av fenomenografisk metodansats. Datainsamlingen genomfördes utifrån intervjuer med sex speciallärare och en tematisk analysmodell har använts i analysarbetet. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på matematisk problemlösning : En kvalitativ studie med syfte att synliggöra uppfattningar hos lärare om det matematikdidaktiska arbetet med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Paakkonen; [2020]
    Nyckelord :problem solving; mathematical problems; mathematics; teachers; teaching; problemlösning; matematiska problem; matematik; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra vilka uppfattningar som finns om matematiska problem och visa hur det didaktiska arbetet med problemlösning kan se ut. Frågan är relevant eftersom Skolverket har gett problemlösning en mer framträdande roll i de senaste kursplanerna samtidigt som Skolinspektionens kvalitetsgranskningar pekar på brister inom det didaktiska arbetet med problemlösning. LÄS MER

  4. 4. Relationskompetens : En intervjustudie om lärares syn på relationskompetensens betydelse för matematikinlärning hos elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Drakdal; Liza Jörlin; [2020]
    Nyckelord :Relationskompetens; matematiksvårigheter; specialpedagogik; matematikinlärning; lärmiljö; matematiklärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som syftar till att undersöka hur tolv matematiklärare från olika delar av Mellansverige ser på relationens betydelse för inlärningen hos elever med matematiksvårigheter. Studien har fokus på tre huvudfrågor: Vad lärare i matematik anser att deras förhållningssätt har för betydelse för elever som är i matematiksvårigheter, hur lärarna beskriver att deras relation påverkar elevens inlärning i ämnet matematik, samt hur återger och reflekterar några matematiklärare över sitt arbete i syfte att etablera och upprätthålla relationer till elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Samhällskunskapens påverkan på det demokratiska samhället

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Charlie Kristensson; Rebecka Fläderblom; [2020]
    Nyckelord :demokrati; demokratiskt uppdrag; klassrumsklimat; samhällskunskap; undervisningsmetodik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur undervisning i demokrati inom ämnet samhällskunskap har för effekt på det demokratiska samhället, vilket görs genom frågeställningen: “Hur påverkar demokratiundervisning inom skolämnet samhällskunskap det demokratiska samhället?”. Metoden är en systematisk informationssökning, där sökningar gjorts i databaserna Swepub, ERIC och ERC, med avgränsningar i publiceringsår från 2010 och framåt, samt ålder på de studerade eleverna till motsvarande högstadiet eller gymnasiet. LÄS MER