Sökning: "diagnostisering av barn"
Visar resultat 11 - 15 av 70 uppsatser innehållade orden diagnostisering av barn.
11. Föräldrars erfarenhet av att leva med ett barn som har diagnosen Attention-Deficit Hyperactivity Disorder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av attention-deficit/hyperactivity disorder uppgår till 7% bland barn globalt. ADHD har hög hereditet, omkring 57 % och det eftersöks fortfarande orsaker som kan kopplas till ADHD:s fysiologiska uppkomst. LÄS MER
12. "Otydliga flickor" : En diskurspsykologisk analys av lärares förståelse av ADHD och dess påverkan på flickors synlighet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : ADHD är en av de vanligaste neuropsykiatriska diagnoserna idag. Tidpunkten för diagnostisering skiljer sig dock åt mellan pojkar och flickor då pojkar generellt diagnostiseras under sina tidiga skolår och flickor i ungdom eller vuxen ålder. LÄS MER
13. Diagnostisering och screening av undernäring hos barn : Några dietisters reflektioner och erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Introduktion: Undernäring hos barn kan få allvarliga konsekvenser för barnets tillväxt och utveckling. Att uppmärksamma och behandla undernäring hos barn i vården är viktigt. Socialstyrelsen ställer krav på att vårdgivare ska ha rutiner för att förebygga och behandla undernäring men nationella riktlinjer gällande barn saknas. LÄS MER
14. Modalitetsval och tillvägagångssätt vid diagnostisering av vesikoureteral reflux hos barn : En empirisk kvantitativ prospektiv tvärsnittsstudie.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
15. Diagnostisering av ADHD och autism – en studie av hur psykologer bedömer vad som är normalt respektive avvikande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa variationen hos psykologer i deras bedömningar av vad som är normalt respektive avvikande vid diagnostisering av ADHD och autism och att diskutera vad denna variation kan bero på. Sex psykologer inom barn- och ungdomspsykiatrin intervjuades på två orter och resultaten analyserades med tematisk analys. LÄS MER