Sökning: "didaktisk potential"

Visar resultat 21 - 25 av 118 uppsatser innehållade orden didaktisk potential.

  1. 21. En ny säsong i Björnstad : En modern romans didaktiska potential i litteraturundervisning på gymnasieskolan kopplat till sexualitet, samtycke och relationer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :William Hellgren; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; genus; didaktisk potential;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the didactic potential found in the novel Beartown (Backman, 2016) in relation to sex education as a part of literature studies in Swedish upper secondary school. Focusing on the three central terms of Swedish sex education, the study analyses the depiction of sexuality, consent, and relationships found within the novel from a gender and ideological perspective using the method of explicit and implicit ideology read as presented by an implied author. LÄS MER

  2. 22. Skönlitteratur i samhällskunskap : En kvalitativ studie av boken Björnstads didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Ida Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Identity creation; gender and gender roles; status; social studies; didactic potential; fiction; Identitetsskapande; genus och könsroller; status; samhällskunskap; didaktisk potential; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Hösten 2020 beslutade Sveriges riksdag att sex- och samlevnadsundervisning ska vara ett examensmålen för alla lärarutbildningar (från förskolan och upp till gymnasiet) från hösten 2021 för lärarutbildningarna vara sexualundervisningen. Men beslutet redogör inte hur det ska gå till, eller vilket/vilka kunskapsmål i kursplanerna som omfattas. LÄS MER

  3. 23. Den som alltid måste förtjäna sin plats, har ingen plats : En analys av fem svenska romaner ur ett integreringsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andres Alvarez; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en analys av fem samtida svenska romaner där syftet med studien äratt utifrån klass, etnicitet och kultur undersöka hur samhället skildras med fokus påintegration och multikulturalitet samt litteraturundervisning (didaktisk potential). De romanersom behandlas är: Melody Farshins Mizeria (2018), Lowkey (2020) och 100K (2022) samtNora Khalils Yani (2022) och Malin Persson Giolitos I dina händer (2022). LÄS MER

  4. 24. Hur bemöts jag på min arbetsplats? : En kvalitativ studie om nyutexaminerade förskollärares upplevelser av hur de har bemötts av förskoleverksamheten samt eventuella följder av detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Klaudia Szarwark; Johanna Weinert; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap och medvetenhet kring hur nyutexaminerade förskollärare upplever att de bemöts och tas emot i förskolans verksamhet, samt om bemötandet kan leda till eventuella konsekvenser. Studien bestod av sju stycken semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nyutexaminerade förskollärare, där vi ville ta del av deras upplevelser av hur de har bemötts och tagits emot av förskoleverksamheten under sin första tid i yrket. LÄS MER

  5. 25. “Då kan utflykten bli som en musikal!” : ”En studie om hur estetiska uttrycksformer tar form i uteförskolor“

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Heyden; Amanda Gessner; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk modell; estetiska uttrycksformer; förskola; platsens betydelse; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen har en självklar roll i förskolan idag och fördelarna med undervisningutomhus har konstaterats med eftertryck. Dock kopplas undervisning utomhus ofta till naturvetenskap, språk och matematik. LÄS MER