Sökning: "digitala verk-tyg"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden digitala verk-tyg.

  1. 1. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Bilandzija; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; artificial intelligence; social science studies; critical thinking; source evaluation; digital tools; TPACK; ChatGPT; artificiell intelligens; samhällskunskap; kritiskt tänkande; källkritik; digitala verk-tyg; TPACK;

    Sammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER

  2. 2. Exploration of using Blockchaintechnology for forensically acceptableaudit trails with acceptableperformance impacts

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Abedallah Sobeh; [2019]
    Nyckelord :Blockchain; performance; digital evidence; Blockchain; prestanda; digitala bevis;

    Sammanfattning : In this work, we will test the possibility to use Blockchain to preserve data suchas logs. Data inside Blockchain is preserved to be used as digital evidence. Thestudy will examine if Blockchain technology will satisfy the requirement for digitalevidence in a Swedish court. The study will simulate different test scenarios. LÄS MER

  3. 3. Hållbar undervisning? : En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för att implementera undervisning för hållbar utveckling i samhällskunskapsämnet

    Master-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Helena Olsson; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; undervisning för hållbar utveckling; skola; undervisning; samhällskunskap; lärare; implementeringsteori;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka lärares förutsättningar för att implementera undervisning för hållbar utveckling i ämnet samhällskunskap. Undersökningen har sin bakgrund i internat-ionella och nationella dokument där undervisning för hållbar utveckling framhålls som ett verk-tyg för att uppnå en hållbar utveckling och något som ska genomsyra all undervisning. LÄS MER