Sökning: "digitala verktyg f-3 svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden digitala verktyg f-3 svenska.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i svenskämnet årskurs F-3 ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ undersökning av fem lärares upplevelser, utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Caroline Saume; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; årskurs F-3; språkutveckling i F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur lärarna i svenska resonerar kring användningen av språkutvecklande arbetssätt i verksamheten. Men även synliggöra några lärares utmaningar och möjligheter de ställs inför gällande stöd i språkutvecklingen för sina klasser i årskurserna F-3 utifrån flerspråkighet. LÄS MER

  2. 2. Att kombinera ämneskunskaper, pedagogik och teknik : En intervjustudie om F-3 lärares reflektioner kring användning av digitala verktyg i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jeanette Henriksson; Joakim Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :TPACK; digital tools; teaching; primary school; reading and writing development; TPACK; digitala verktyg; undervisning; grundskolan; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to investigate how primary school teachers use their subject knowledge in Swedish in combination with technology and pedagogy. Semi-structured interviews at three schools with five licensed teachers who teach Swedish have been interviewed based on a developed interview guide. LÄS MER

  3. 3. “Bildstödet är ovärderligt” : Digitala verktyg i ämnet Svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Nathalie Silén; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; fördelar; nackdelar; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få en inblick i vilka fördelar och nackdelar det finns med att använda digitala verktyg i undervisningen i ämnet svenska som andraspråk, gynnar det elevernas lärande? Jag vill också undersöka vilka digitala verktyg som vanligtvis används i den dagliga undervisningen. För att undersöka detta har jag utformat en enkät med både öppna och slutna frågor till lärare som arbetar i ämnet svenska som andraspråk i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. Användning av digitala verktyg : En enkätstudie om användningen av digitala verktyg i F-3 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Signe Rosberg; Emma Schultz; [2023]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; lågstadiet F-3; läs- och skrivutveckling; svenskundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har en stor inverkan på samhället och skolan. Det medför högre krav på undervisningen och dagens lärare har ett ansvar för att organisera och genomföra utbildningen för att främja elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. ”Jag ser digitaliseringen som något väldigt positivt för både mig som lärare och mina elever” : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om och erfarenheter av digitaliseringens inverkan på skrivundervisningen samt lärares uppfattningar om elevers textskapande med digitala skrivverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Berg; [2023]
    Nyckelord :Digitaliseringen i skolan; digitala skrivverktyg; textskapande; grundskolan;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i samhället påverkar det svenska utbildningssystemet. Syftet med studien är att bidra med kunskap om digitaliseringen och digitala skrivverktyg vid textskapande i skrivundervisningen. LÄS MER