Sökning: "dilemma anmälningsplikt"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden dilemma anmälningsplikt.

  1. 1. Socialsekreterarnas ställning gentemot lagförslagen om anmälninsplikt : En kvalitativ studie som undersöker socialsekreterares ställning och deras handlingsutrymme inför lagförslaget om anmälningsplikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nawal Mahmoud; Nada Awes; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Social workers; undocumented immigrants; social services; challenges; ethical issues; human right; role conflicts.; Nyckelord: Socialsekreterare; papperslösa migranter; socialtjänsten; utmaningar; etiska problem; etiska dilemma; mänskliga rättigheter; rollkonflikter.;

    Sammanfattning : This study focuses on the proposed legislative amendment regarding mandatory reporting. The purpose of the study is to investigate how social workers within social services perceive the legislative proposal on mandatory reporting, identify ethical dilemmas that social workers associate with the mandatory reporting law, and explore how they reason about handling these dilemmas. LÄS MER

  2. 2. Att tvingas anmäla sina patienter : om vårdens attityder gentemot anmälningsplikt mot papperslösa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Matilda Lundberg; Elin Simak; [2023]
    Nyckelord :Papperslösa; vård av papperslösa; migrationslagstiftning inom vården; anmälningsplikt; vårdpersonal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka svensk vårdpersonals tankar och attityder inför ett potentiellt införande av anmälningsplikt mot papperslösa. Studien handlar därtill om hur vårdpersonal och papperslösa patienter kan påverkas av anmälningsplikt i hälso-och sjukvården. LÄS MER

  3. 3. Har du inte tryggheten, kommer du inte kunna ta in kunskapen i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om anmälningsplikten iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nilsson; Erica Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; barn som far illa; förskola; orosanmälan; pedagogers uppfattningar; skyldighet; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur pedagogers uppfattningar kan påverka deras förhållningsätt till anmälningsplikten och orosanmälningar i förskolan. Centrala perspektiv som avsågs undersökas var vilka etiska dilemma pedagoger kan ställas inför samt pedagogers uppfattningar om vilka konsekvenser det kan få för barn som far illa utifrån ett utvecklings- och lärandeperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares dilemman kring anmälningsplikten i förskolan : En kvalitativ studie utifrån ett fenomenografisk perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Lovisa Valberg; [2022]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; förskola; barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anmälningsplikten talas det inte mycket om i varken förskolans verksamhet eller i förskollärarprogrammets utbildning trots att det är en lag som yrkesverksamma med barn är skyldiga att följa (Socialtjänstlagen 2001:453). Det finns tidigare forskning gällande de svårigheter som kan uppstå vid anmälan men begränsat med forskning om hur begreppet “barn som far illa” uppfattas och förskollärares uppfattningar av anmälningsplikten. LÄS MER

  5. 5. Anmälningspliktens dilemma : Hur organisatoriska faktorer upplevs påverka skolpersonals handlingsutrymme vid orosanmälningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Elisabeth Dahlqvist-Krasowska; [2022]
    Nyckelord :Obligation to report; school staff; discretion; organizational theory; Anmälningsplikt; anmälningsskyldighet; skolpersonal; handlingsutrymme; organisationsteori;

    Sammanfattning : Barn riskerar att fara illa eller dö när anmälningsskyldiga underlåter att följa den lagstadgade anmälningsplikten. Denna studie har därför genom sex kvalitativa semi- strukturerade intervjuer undersökt hur anmälningspliktig skolpersonal upplever att organisatoriska faktorer påverkar deras skyldighet att anmäla oro till socialtjänsten, samt vilka faktorer som anses underlättande eller försvårande i anmälningsproceduren. LÄS MER