Sökning: "dominant öga"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden dominant öga.

  1. 1. Vertikal imbalans och stereopsis : En kvantitativ experimentell studie om hur relativ prismatisk effekt om 1 prismadioptri påverkar djupseendet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Alma Petersson; Alma Giöstad; [2023]
    Nyckelord :Stereoseende; stereopsis; djupseende; TNO; dominant öga; vertikal imbalans; prismatisk effekt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om stereoseendet på nära håll påverkas genom att skapa en vertikal imbalans inducerad av 1 prismadioptri och således om det kan ge information som kan ligga till grund för glasval vid exempelvis anisometropi i vertikalled. Metod: 30 deltagare mellan 20-31 år, med medelålder 22,9 + 2,12, som uppfyllde inklusionskriterierna undersöktes. LÄS MER

  2. 2. Social media acceptance in B2B marketing : A study exploring the reasons behind the difference in social media usage between B2B and B2C markets

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Johanna Eck; Sofie Johansson; [2020]
    Nyckelord :B2B; business-to-business; marketing; social media; TAM; Technology Acceptance Model;

    Sammanfattning : Social media is a fast growing platform when it comes to marketing. It is, however, used to a greater extent by business-to-consumer (B2C) companies than by business-to-business (B2B) companies. Because of this there has been considerably less research done concerning marketing on social media for B2B, compared to B2C. LÄS MER

  3. 3. Social media acceptance in B2B marketing : A study exploring the reasons behind the difference in social media usage between B2B and B2C markets

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sofie Johansson; Johanna Eck; [2020]
    Nyckelord :B2B; Business-to-business; Marketing; Social Media; Technology Acceptance Model; TAM;

    Sammanfattning : Social media is a fast growing platform when it comes to marketing. It is, however, used to a greater extent by business-to-consumer (B2C) companies than by business-to-business (B2B) companies. Because of this there has been considerably less research done concerning marketing on social media for B2B, compared to B2C. LÄS MER

  4. 4. Hunden som modell för ärftlig retinopati hos människa

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Breeding and Genetics

    Författare :Susanna Berger; [2017]
    Nyckelord :retinopati; Retinitis pigmentosa; Leber congenital amaurosis; hund; modelldjur; genterapi;

    Sammanfattning : This literature review aims to evaluate the dog as a model organism for research concerning retinopathy, as well as gene therapy as a potential treatment. At least 256 genes and 300 mutations associated with hereditary retinopathy in humans have been identified. In canines, 28 such genes have been identified. LÄS MER