Sökning: "drama genus"
Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden drama genus.
16. Kvinnlig representation i sydkoreanskt tv-drama : En karaktärsanalys av tre kvinnliga protagonister
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera och diskutera kring hur kvinnliga protagonister representeras i tre olika sydkoreanska dramaserier. Undersökningen utgår ifrån ett västerländskt genusperspektiv för att se vad för bild dramaserierna ger av den kvinnliga rollen till en internationell publik. LÄS MER
17. Den underordnade kvinnan? : Skildring av manlig och kvinnlig prostitution i samtida europeisk dramafilm
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : I uppsatsen undersöks en återkommande karaktär inom film, nämligen den prostituerade. Hen sätts här i samband med sin sexköpare och det är runt deras iscensatta relation som genus och en eventuell genusordning diskuteras. LÄS MER
18. Bordsrollspel som pedagogisk metod på fritidshem : Hur en ungdomshobby kan anpassas för fritidshemmetsverksamhet och hur eleverna själva upplever arbetsmetoden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har främst varit att undersöka hur man kan anpassa bordsrollspel för att använda denna aktivitet som en pedagogisk metod i fritidshem. Studien har även tittat på hur spelarna själva kan uppleva bordsrollspel utifrån olika perspektiv. LÄS MER
19. Genus framför kameran : En studie om jämställdhet under prime-time
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Denna studie undersöker hur jämställdheten ser ut under SVTs prime-time-sändningar utifrån könsfördelning, ålder och form av deltagande hos de medverkande personerna framför kameran, samt hur fördelningen ser ut i förhållande till de programkategorier SVT har satt. Med prime-time-sändningar menas den tid på dagen då tv-publiken är som allra störst. LÄS MER
20. Bland prinsessor och monstertomtar : Hur genus synliggörs i dramaarbete på förskolan
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger i Kalmar och Karlskrona kommun arbetar med drama och hur de synliggör genus i dramaarbetet. Genom att använda enkäter försökte vi bilda oss en uppfattning om pedagogernas tankar och syften med drama, om de använder sig av drama samt vad de anser inkluderas i en dramaverksamhet. LÄS MER