Sökning: "dukning i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden dukning i matematik.

  1. 1. ”Vi pratar sällan teorier, vi pratar alltid om förmågor” : Hur förskollärare resonerar kring viktiga matematiska förmågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadja Sernelid; Tove Svensson; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; matematik; matematiska förmågor; matematikundervisning; bishops sex fundamentala aktiviteter;

    Sammanfattning : Inledning I förskolan är matematik ett ständigt återkommande ämnesområde då matematiken finns överallt runt omkring oss, både medvetet och omedvetet. För att barn ska bli matematiska och utveckla diverse matematiska förmågor är det av stor betydelse att matematikundervisningen i förskolan är utformad för att gynna barns matematikutveckling. LÄS MER

  2. 2. Pedagogernas betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan : Med fokus på lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gisela Renman; Lena Larsson; [2015]
    Nyckelord :lärmiljö; pedagog; matematik;

    Sammanfattning : I vår utbildning Lärare mot de tidigare åren, 210 hp, har vi valt att i vår C-uppsats studera hur pedagoger arbetar med lärmiljöer för att stimulera barnens matematiska utveckling i förskolan vilket också är vårt syfte. Lärmiljöer i förskolan är ett relativt outforskat område. LÄS MER

  3. 3. En studie om hur förskolläraren stödjer barns matematiska begreppsbildning vid måltiden i förskolan.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-charlotte Nielsen; Ramona Andersson; [2014]
    Nyckelord :Matematik i förskolan; måltider; begreppsbildning; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om barns matematiska begreppsbildning vid måltiden i förskolan. Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskollärare uppmärksammar matematiken vid dessa tillfällen för att utmana barnens intresse för och lärande i matematik. LÄS MER

  4. 4. Barns möten med matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Frostander; [2014]
    Nyckelord :barnets inflytande; matematik; styrda aktiviteter; icke styrda aktiviteter; lärandeteorier; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få syn på hur barn möter och använder matematik i förskolan samthur pedagogerna i förskolan arbetar med och förhåller sig till ämnet. Både i de ickestyrdaaktiviteterna och i de styrda. LÄS MER

  5. 5. Taluppfattning och dokumentation : Förskollärares arbetssätt

    L3-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Helena Schelin; Hoori Safaie; [2013]
    Nyckelord :Taluppfattning; förskollärare; arbetssätt och dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur sex stycken förskollärare arbetar med taluppfattning i det dagliga arbetet och hur de dokumenterar arbetet för att synliggöra barnens lärande. Som metod valde vi kvalitativa intervjuer, som liknar ett vanligt samtal, men med skillnaden att detta samtal har ett bestämt fokus. LÄS MER