Sökning: "dyslektiker i samhället"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden dyslektiker i samhället.

  1. 1. Dyslektiker användarupplevelser på webben : En kvalitativ studie om dyslektikers användarupplevelse på webben

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Maria Hansson; Ellinor Forselius; [2023]
    Nyckelord :Technology Acceptance Model; Dyslexi; Användarupplevelse; Tillgänglighet; Användbarhet;

    Sammanfattning : Världen blir bara mer och mer digitaliserad där interaktionen med webbplatser är nästan oundviklig i dagens samhälle. För att göra webbplatser tillgängliga finns WCAG´s riktlinjer för att inkludera fler individer, med eller utan funktionsvariation. LÄS MER

  2. 2. TILLGÄNGLIGHET FÖR DYSLEKTIKER OCH OFFENTLIGA E-TJÄNSTER : Tillgänglighetsanpassade heuristiker för User Experience Designers

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredrik Bernerstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras behöver den offentliga sektorn vara noggrann med att göra sina e-tjänster tillgängliga för alla. Medan vissa människor tjänar på att tjänster blir snabbare, mer bekväma och mindre kostsamma att ta del av riskerar människor med fysiska och kognitiva funktionsvariationer att utebliva från systemet om tillgängligheten inte är god. LÄS MER

  3. 3. Tillgänglighet för dyslektiker på svenska myndigheters hemsidor

    M1-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Therese Hedeblom; Rut Frisk; [2022]
    Nyckelord :Accessibility; dyslexia; WCAG; web design; Tillgänglighet; dyslexi; WCAG; webbdesign;

    Sammanfattning : Web accessibility is something that affects all public actors in society. In this research the focus is on dyslexic users and Swedish authorities and how they follow the guidelines according to WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). LÄS MER

  4. 4. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER

  5. 5. Det du är kapabel att bli : En studie om hur dyslektiker upplever stigmatisering och svårigheter i skolan och arbetet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Sara Bergström; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur individer med dyslexi upplever stigma och om diagnosen har påverkat deras karriärval. Mer specifikt handlar studien om vilka möjligheter och begränsningar respondenterna upplever i skolan och arbetet. LÄS MER