Sökning: "e-böcker universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden e-böcker universitet.

  1. 1. Att växa upp i en digital värld : En experimentell studie om skillnaden på inlärning från e-böcker jämfört med traditionella böcker hos tvååriga barn

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sofia Engström; Evelina Krumm; [2023]
    Nyckelord :inlärning; e-böcker; deklarativt minne; verbal förmåga; digital media; joint media engagement; transfer deficit;

    Sammanfattning : Användandet av digital media hos små barn har ökat drastiskt de senaste åren, däribland läsning av e-böcker. Tidigare forskningsfynd är tvetydiga gällande effekterna på inlärning från e-böcker. LÄS MER

  2. 2. E-böcker som ett språkutvecklande verktyg : En intervjustudie som undersöker möjligheter och begränsningar med e-böcker utifrån förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maryam Allak; Rosemari Can; [2023]
    Nyckelord :E-böcker; förskollärare; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares arbete med e-böcker som ett språkutvecklande verktyg i undervisningen. Metodvalet för denna studie var semi-struktuerade intervjuer och resultatet analyserades utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Utvecklas eller synliggörs barns modersmål i förskolan? : En kvalitativ studie om hur rektorer möjliggör utveckling av barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Andersson; Ellen Bjurman; [2022]
    Nyckelord :Modersmål; rektor; förskola; flerspråkig; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur rektorer i förskolan beskriver att de möjliggör utveckling av barns modersmål. På grund av att internationaliseringen ökar ställs högre krav på förskolorna då de bland annat förväntas att utveckla alla barns modersmål. LÄS MER

  4. 4. Polylino skola: En ersättning för högläsning eller ett välkommet komplement?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; högläsning; literacy; läsförståelse; lässtrategier; läsutveckling; Polylino;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen och den ökade förekomsten av e-böcker och digitala boktjänster, ser vi en förändring i samhällets läsvanor. Dessa förändrade läsvanor speglas även i elevernas läsvanor, där användningen av elevanpassade digitala boktjänster som Polylino skola blir mer vanligt i svenska klassrum. LÄS MER

  5. 5. Fjärrlån i den digitala eran : En fenomenografisk undersökning av fjärrlån av e-böcker på universitets- och högskolebibliotek

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :David Reichel; Hannah Arling; [2022]
    Nyckelord :Interlibrary loans; E-books; Digital Media; Academic libraries; Fjärrlån; E-böcker; Digitala medier; Universitetsbibliotek; Högskolebibliotek; Fenomenografi;

    Sammanfattning : This Master thesis concerns Swedish Academic libraries current lack of ability to offer interlibrary loans of e-books to their primary users. Today it is possible for university-and college libraries primer user to make request of inter library loan for physical books, however, they cannot make such request for e-books. LÄS MER