Sökning: "easy-to-read-texts"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet easy-to-read-texts.
1. Context-aware Swedish Lexical Simplification : Using pre-trained language models to propose contextually fitting synonyms
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : This thesis presents the development and evaluation of context-aware Lexical Simplification (LS) systems for the Swedish language. In total three versions of LS models, LäsBERT, LäsBERT-baseline, and LäsGPT, were created and evaluated on a newly constructed Swedish LS evaluation dataset. LÄS MER
2. Textens förtrollande värld : En didaktisk studie av Låt den rätte komma in och den lättlästa bearbetade versionen Vampyren i Blackeberg
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan lättlästa skönlitterära böcker och originalutgåvor genom en närstudie av John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in och den lättlästa versionen Vampyren i Blackeberg. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som skiljer sig i handlingen och vilka litterära aspekter som försvinner i en bearbetad lättläst text. LÄS MER
3. Quantified characteristics of easy-to-read Finnish news texts
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för moderna språkSammanfattning : I denna studie analyseras nyheter på lättläst finska för att ta reda på hur texterna kvantitativt präglas av riktlinjer kring lättläst finska. Korpusarna samlades av nyhetsartiklar skrivna på standardfinska respektive lättläst finska och den komparativa analysen syftade till att fastställa vissa kvantitativa parametrar, bl.a. LÄS MER
4. Lärares erfarenheter av arbete med läsförståelse på gymnasiesärskolans nationella program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The aim of this study is to explore teachers’ experience of teaching reading comprehension at upper secondary special school national programs. To find out the answers to the purpose and research issues a written interview via the Internet where fourteen teachers answered a questionnaire with open questions. LÄS MER
5. Vilka typer av texter möter elever på gymnasiesärskolan : Ett samspel mellan text och läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER