Sökning: "education as power"

Visar resultat 6 - 10 av 682 uppsatser innehållade orden education as power.

  1. 6. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER

  2. 7. Modern Sexualupplysning : En analys av hur sexualupplysning konstrueras i Netflix-serien Sex Education.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Le Faucheur; Josefine Göthberg; [2024]
    Nyckelord :Sexualupplysning; Sex Education; Netflix-serie; maktstrukturer; subjektpositioner; hegemonisk diskurs; traditionell diskurs; progressiv diskurs; modern populärkultur; poststrukturalistisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Entertainment media, specifically television, plays a big part in the construction of ideas and thoughts within a society. Television is a form of popular culture which can be used as a source of entertainment but can also promote certain ideologies and values to its audience. LÄS MER

  3. 8. “It is an act of rebellion” The Intersectional Perspective on Bilingual Schools Experiences in Israel’s Ethnic Conflict

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Mariia Medvedeva; [2024]
    Nyckelord :Bilingual Schools; Education in Ethnic Conflict; Identity; Israel; Politics of Belonging; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the reality of Israel’s educational system, it is highly unlikely that Arab and Jewish students will ever meet at school. Within this state-segregated context, bilingual multicultural education, while having the potential to act as a catalyst for change and promote intercultural dialogue, remains on the brim of academic interests. LÄS MER

  4. 9. Den krävande kunskapen : Om svårigheterna att uppnå självupplevd kunskap om våld i nära relationer inom socialtjänsten

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Chrystal Kunosson; [2024]
    Nyckelord :Intimate partner violence; gender based violence; social work; social services; knowledge; critical perspectives; governmentality;

    Sammanfattning : The Swedish social services have an extensive responsibility for supporting victims andperpetrators of intimate partner violence (IPV) as well as their children. Social serviceworkers therefore need knowledge about IPV. However, previous research has shown that theself perceived competence of such knowledge is lacking among social workers. LÄS MER

  5. 10. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Sand; [2024]
    Nyckelord :Geografisk ämnesdidaktik; Kritisk diskursanalys; Ämnes- och Läroplan; Läroplansteori; Aktörer; Hållbar utveckling; Klimat- och Miljöundervisning; ESD; Hegemoni; Inställning; Klimatnödläge; Antropocen;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER