Sökning: "educational indoor environment"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden educational indoor environment.

  1. 1. Perceptions of Malawian Secondary School Teachers about Outdoor Education

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Nisbeth Khunga; [2022]
    Nyckelord :perceptions; Malawi; secondary; school; teachers; outdoor; education; benefits; challenges;

    Sammanfattning : As a cultural construct, outdoor education includes outdoor activities, personal and social development, and environmental education. However, the majority of the learning process within the Malawian educational system is based on traditional teaching approaches. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares roll och barns delaktighet i den pedagogiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Felicia Berglin; Katrin Franzén; [2022]
    Nyckelord :Förskola; pedagogisk inomhusmiljö; förhållningssätt; barnperspektiv; barns perspektiv; barns delaktighet och inflytande;

    Sammanfattning : I studien undersöktes förskollärarnas roll och barns delaktighet vid planering av den pedagogiska inomhusmiljön, eftersom miljön på förskolorna ser olika ut. Vi undersökte förskollärarnas förhållningssätt och hur det påverkade miljöns utformning, samt synen på barns delaktighet i utformningen av den pedagogiska lärmiljön. LÄS MER

  3. 3. Den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan och dess betydelse : Med utgångspunkt i Reggio Emilia pedagogiken

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elinore Einarsson; Sara Ludvigsson; [2021]
    Nyckelord :Material; Pedagogical indoor environment; Reggio Emilia; Sociocultural perspective; Material; Pedagogiska inomhusmiljön; Reggio Emilia; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur förskollärare, barnskötare och övrig personalser på den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan samt hur de tänker att deskulle vilja och strävar efter att forma inomhusmiljön. Studien utgår från ettsociokulturellt perspektiv, där kvalitativa intervjuer har genomförts med förskolepersonal för att få reda på deras tolkningar av den pedagogiska inomhusmiljön. LÄS MER

  4. 4. Trygg inne eller fri ute? : Ägares uppfattningar om kattens beteendebehov som inne- respektive utekatt

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Nanette Nygårds; [2021]
    Nyckelord :innekatt; utekatt; beteendebehov; välfärd; kunskap; attityder; biologisk mångfald;

    Sammanfattning : The domestic cat (Felis silvestris catus) has developed into a social, but also independent animal, with behavioral needs linked to its evolutionary adaptations. The cat has traditionally lived outdoors, and as such has had free access to natural enrichment. Whether the cat should be free to roam outside is, however, debated. LÄS MER

  5. 5. "Vi hamnar hela tiden i förhållningssätt, bemötande och engagemang hos pedagogerna!" : Specialpedagogisk kompetens i en förskola för alla

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Vestman; Theresé Hansson; [2021]
    Nyckelord :Approach; preeschool for everyone; KASAM; learning environment; environment; the environment as the third pedagogue; Posthumanism; specialeducator; Systems theory; Förhållningssätt; förskola för alla; KASAM; lärmiljö; miljön som den tredjepedagogen; Posthumanism; specialpedagog; Systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur förskollärare och specialpedagoger beskriver lärmiljöns betydelse för att främja barns utveckling och lärande i en förskola för alla. Arbetet syftar vidare till att bidra med kunskap om hur specialpedagoger kan bidra med sin kompetens i att utforma lärmiljön för barns utveckling och lärande i undervisningen i förskolan. LÄS MER