Sökning: "egna varumärken i dagligvaruhandeln"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden egna varumärken i dagligvaruhandeln.
11. ”Jag chansar den här gången...” : En studie av eventuella negativa konsekvenser för detaljister med egna märkesvaror och konsumenters attityd kring egna märkesvaror
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Egna märkesvaror, EMV, har på senare år tagit upp konkurrensen med de mer traditionella märkesvarorna, LMV, och därmed befäst detaljisters makt inom dagligvaruhandeln. Detaljister anser att EMV är ett komplement till LMV där de kan erbjuda snarlik kvalité till lägre pris och samtidigt öka kundlojalitet. LÄS MER
12. Egna varumärken och dess betydelse för kundlojalitet - en studie om ICA-kunders förhållande till egna varumärken.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Problem: Allt fler marknader uppvisar idag en större tillgång än efterfrågan och konkurrensen blir hårdare, dagligvarumarknaden inberäknad. Ett sätt att möta den hårdnande konkurrensen för ett företag är att investera i sina befintliga kunder. LÄS MER
13. Starköl i butik? : En studie av monopolets avreglering
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I och med Sveriges inträde i EU har den svenska staten haft allt svårare att motivera alkoholmonopolet som utövas via Systembolaget, då det anses vara ett hinder mot den fria rörligheten av varor och tjänster som ska råda inom EU. Argumentet om att Systembolagets existens berättigas för att skydda den svenska folkhälsan väger inte tungt när man samtidigt kan påvisa att alkohol strömmar in i landet via gränshandeln. LÄS MER
14. Den svenska mejeribranschen år 2010 : en delfistudie
L3-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : De senaste åren har varit en turbulent tid inom mejeribranschen. På kort tid har många förändringar skett, både internt inom mejeriföretagen och i deras omgivning. Flera fusioner har skett, nya samarbeten har ingåtts, nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden. LÄS MER
15. Svensk dagligvaruhandel – förändringar och strategier för märkesvaruleverantörer
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Svensk dagligvaruhandel har under senare år genomgått en utveckling som inneburit att tre stora handelskedjor har stärkt sin marknadsposition genom att kontrollera den större delen av dagligvarubutikerna, centralisera sitt beslutsfattande och investera i egna märkesvaror. Förändrade förutsättningar inom dagligvaruhandeln skulle kunna ändra marknadens spelregler, något som borde påverka märkesvaruleverantörernas konkurrensfördelar och företagsstrategier. LÄS MER