Sökning: "egna varumärken i dagligvaruhandeln"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden egna varumärken i dagligvaruhandeln.

  1. 11. ”Jag chansar den här gången...” : En studie av eventuella negativa konsekvenser för detaljister med egna märkesvaror och konsumenters attityd kring egna märkesvaror

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Elias Wästberg; Robert Aras; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Problem: Egna märkesvaror, EMV, har på senare år tagit upp konkurrensen med de mer traditionella märkesvarorna, LMV, och därmed befäst detaljisters makt inom dagligvaruhandeln. Detaljister anser att EMV är ett komplement till LMV där de kan erbjuda snarlik kvalité till lägre pris och samtidigt öka kundlojalitet. LÄS MER

  2. 12. Egna varumärken och dess betydelse för kundlojalitet - en studie om ICA-kunders förhållande till egna varumärken.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Peter Cederholm; Pär Svensson; [2005]
    Nyckelord :kundlojalitet; egna varumärken; varumärkesmedvetenhet; positionering och profilering.; Trade; Handel; Market study; Marknadsanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Allt fler marknader uppvisar idag en större tillgång än efterfrågan och konkurrensen blir hårdare, dagligvarumarknaden inberäknad. Ett sätt att möta den hårdnande konkurrensen för ett företag är att investera i sina befintliga kunder. LÄS MER

  3. 13. Starköl i butik? : En studie av monopolets avreglering

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ioannis Genaridis; Erik Östberg; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I och med Sveriges inträde i EU har den svenska staten haft allt svårare att motivera alkoholmonopolet som utövas via Systembolaget, då det anses vara ett hinder mot den fria rörligheten av varor och tjänster som ska råda inom EU. Argumentet om att Systembolagets existens berättigas för att skydda den svenska folkhälsan väger inte tungt när man samtidigt kan påvisa att alkohol strömmar in i landet via gränshandeln. LÄS MER

  4. 14. Den svenska mejeribranschen år 2010 : en delfistudie

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fredrik von Unge; [2005]
    Nyckelord :mejeri; kooperation; delfistudie; fusioner; allianser;

    Sammanfattning : De senaste åren har varit en turbulent tid inom mejeribranschen. På kort tid har många förändringar skett, både internt inom mejeriföretagen och i deras omgivning. Flera fusioner har skett, nya samarbeten har ingåtts, nya aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden. LÄS MER

  5. 15. Svensk dagligvaruhandel – förändringar och strategier för märkesvaruleverantörer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Ponzio; Joakim Wulff; Martin Larsson; [2004]
    Nyckelord :dagligvaruhandel; branschförändring; distribution; konkurrensstrategi; märkesvaror; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Svensk dagligvaruhandel har under senare år genomgått en utveckling som inneburit att tre stora handelskedjor har stärkt sin marknadsposition genom att kontrollera den större delen av dagligvarubutikerna, centralisera sitt beslutsfattande och investera i egna märkesvaror. Förändrade förutsättningar inom dagligvaruhandeln skulle kunna ändra marknadens spelregler, något som borde påverka märkesvaruleverantörernas konkurrensfördelar och företagsstrategier. LÄS MER