Sökning: "egna varumärken i dagligvaruhandeln"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden egna varumärken i dagligvaruhandeln.

  1. 16. Egna varumärken i dagligvaruhandeln - En studie rörande återförsäljarnas hyllplaceringsbeslut

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jens Hildingsson; Rasmus Bengtsson; Martin Persson; [2004]
    Nyckelord :Dagligvaror; detaljist; EMV; hyllplaceringsstrategi; planogram; space management; traditionella varor; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning och hur egna varumärken favoriseras av de svenska dataljisterna i dagligvaruhandeln, genom ett fördelaktigt hyllplaceringsbeslut. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt med en beskrivande karaktär. LÄS MER

  2. 17. Konkurrensstrategier mot egnavarumärken ur ett leverantörsperspektiv - en empirisk studie på svenska dagligvarumarknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Larsdotter; Henrik Nilsson; Carina Ralvert; [2004]
    Nyckelord :Egnavarumärken; konkurrensstrategier; leverantörsvarumärken; grossist; leverantör; emv.; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Då det finns begränsad forskning om hur leverantörer agerar mot egna varumärken i Sverige är syftet med denna uppsats att klargöra vilka strategier svenska leverantörer använder sig av för att konkurrera med grossisters egna varumärken. Syftet är också att förstå hur och varför de använder strategierna samt att se om det finns någon skillnad mellan företag i olika storlekskategorier. LÄS MER

  3. 18. Egna varumärken inom kött- och charkuteribranschen

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Sofia Svensson; Linda Söderström; [2004]
    Nyckelord :livsmedelsbutiker; märkesvaror; varumärken; enkät;

    Sammanfattning : Many grocery stores have products marked whit there private brands. The information about these brands is poor. We wanted to find out what the stores own brands stand for and what the manager of purchase thinks it stands for. LÄS MER

  4. 19. Transportförpackningar och marknadsföring av frukt och grönt inom dagligvaruhandeln : en pilotstudie i Sverige och Tyskland

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Crop Science

    Författare :Åsa Andersson; [2004]
    Nyckelord :transportförpackningar; marknadsföring; frukt och grönt;

    Sammanfattning : The logistic business Svenska Retursystem AB was founded by the Swedish retail sector in the year 2000, and their introduction of a grey plastic crate to the supply chain for perishable goods changed the situation for the swedish horticultural sector. The new system revealed several challenges to be tackled by all actors, from the small family firm to the bigger organisations. LÄS MER

  5. 20. Hur upplever konsumenter handelns egna varumärken och leverantörernas varumärken i förhållande till varandra och i dagligvaruhandelns butikskontext?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin B Alm; [2003]
    Nyckelord :Handelns egna varumärken EVM ; producerande leverantörers varumärken LVM ; butikskontext; konsumentperspektiv; Categoryent Management; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie inom den svenska dagligvaruhandeln är att studera vilken attityd konsumenter har och varför, när de värderar utbudet av EVM och LVM i butiken. Jag ville ta reda på vilka attibut och känslomässiga värden det är som påverkar konsumenten när, hon/han i sitt medvetnade positionerar EVM och LVM i förhållande till varandra. LÄS MER