Sökning: "egna varumärken i dagligvaruhandeln"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden egna varumärken i dagligvaruhandeln.

  1. 6. Assessment of food retail business sustainability : the case of Konsum Värmland

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Addis Bekele; [2013]
    Nyckelord :Konsum Värmland; Food retailer; Sustianable business development; Sustainability Indicators; Triple Bottom line;

    Sammanfattning : Public concern and the need of responsible way of doing business have brought forward the issue of sustainability at the forefront of discussion in the last decade. Even though, food retailers are playing an important role in the economy, they are exposed for criticism by media and consumers for any socially and environmentally irresponsible business practices because, the potential environmental and social impacts from their operations are significant. LÄS MER

  2. 7. Konsumenternas upplevda bilder av dagligvaruhandelns varumärken i sociala medier

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Persson; Madeleine Huba; [2011]
    Nyckelord :management; Företagsledning; Management of enterprises; Sociala medier; Varumärkesidentitet; Varumärkesbild; Dagligvaruhandeln; Varumärkesuppbyggnad; Business and Economics;

    Sammanfattning : Jämförandet av handelskedjornas kommunicerade varumärkesidentiteter och konsumenternas, på Facebook uttryckta, varumärkesbilder visade att dessa i huvudsak överensstämde. Det kunde vidare ej heller utrönas någon nämnvärd informationsspridning i två andra omfattande sociala medier, Youtube och Twitter. LÄS MER

  3. 8. Leverantörsstrategier i dagligvaruhandeln - en analys av brödbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andreas Dahlström; Otto Andersson; Marie Björklund; [2007]
    Nyckelord :Leverantörsstrategier; brödbranschen; sortiment; varumärke; innovation; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur livsmedelsproducenter använder sig av varumärkes- och produktstrategier för att få sina produkter representerade i butikernas sortiment. Uppsatsen har också i avsikt att jämföra leverantörernas strategier sinsemellan för att fastställa och förklara eventuella skillnader. LÄS MER

  4. 9. Hur handelns egna märkesvaror påverkar konsumentens upplevda variation inom ett sortiment

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Källmin; Andreas Bengtsson; [2006]
    Nyckelord :EMV; EVM; dagligvaruhandeln; livsmedelbranschen; variation; mångfald; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte är att ur ett konsumentperspektiv förklara huruvida det finns ett samband mellan konsumentens upplevelse av variationen och förekomsten av EMV inom ett sortiment. Teori En genomgång av befintlig teori rörande områdena konsumentupplevd variation, konsumentupplevd kvalite och EMVs inverkan på faktisk variation som har legat till grund för utformning av vår teoretiska referensram. LÄS MER

  5. 10. Slaget om hyllmetrarna : en studie av relationen mellan ledande leverantörer och detaljister inom dagligvaruhandeln

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Jansson; Jonas Wanneby; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Debatten om svenska matpriser har varit en stark motor för den utveckling av dagligvaruhandeln som konsumenterna möter idag. Extrem lågpriskonkurrens, en ökad andel av detaljisters egna varumärken i butik samt en hög koncentration av detaljistledet, är några av de effekter som delvis kan förklaras av allmänhetens krav på sänkta matpriser. LÄS MER