Sökning: "egna varumärken i dagligvaruhandeln"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden egna varumärken i dagligvaruhandeln.
21. Dagligvaruandelns egna varumärken och dess marknadsstrukturella konsekvenser på den svenska marknaden
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Att undersöka eventuella samband mellan EVM-förekomst och de marknadsstrukturella faktorernas prisnivå, prispromotion samt differentiering och diskutera vilka konkurrens- och konsumentsrelaterade konsekvenser dessa eventuella samband kan tänkas få. Slutsats: Resultaten visar inte på några samband mellan huvudvariabeln, EVM’s marknadsandelar, och prisnivå. LÄS MER
22. Positionering genom etik och socialt ansvarstagande ur ett konsumentperspektiv - En studie av dagligvaruhandelns nationella och egna varumärken
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla förståelsen för vilken betydelse etik och socialt ansvarstagande har för konsumentens attityder till dagligvaruhandelns livsmedelsvaror i butiksmiljö. Vi vill därför utveckla och testa en modell som beskriver och mäter graden av etik och socialt ansvarstagande för EMV relativt NMV ur ett konsumentperspektiv. LÄS MER
23. Konsumentbaserat Varumärkeskapital -Egna Varumärken och Traditionella Varumärken, en jämförande studie i dagligvaruhandeln
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vårt syfte är att skapa en ökad förståelse för EVM och deras styrka i svensk dagligvaruhandel i egenskap av varumärkeskapital. Vårt syfte är också att undersöka hur starka EVM är relativt traditionella varumärken samt utreda om de generella dimensioner som konsumentbaserat varumärkeskapital anses bestå av är relevanta för tvättmedel i dagligvaruhandeln. LÄS MER
24. Konsumenters kvalitetsupplevelser avseende produkter i dagligvaruhandeln
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I fokus för vår studie stod konsumenters kvalitetsupplevelser avseende produkter i dagligvaruhandeln och då specifikt konsumentegenskaper samt konsumenters upplevelser och användning av yttre signaler. I vårt arbete utgick vi från huvudfrågeställningarna: ”Hur påverkar egenskaper hos konsumenten dennes upplevelse och användning av yttre kvalitets-signaler?” och ”Hur använder konsumenten dessa kvalitetssignaler i ett kvalitetsskapande samman-hang?” Vår delfrågeställning löd: ”Skiljer sig konsumentens upplevelse av kvalitet åt när det gäller egna märkesvaror gentemot dennes upplevelse av kvalitet hos övriga varumärken?” Vårt syfte med studien var att studera konsumenters upplevelser av kvalitet utifrån ett kvalitativt tillvägagångssätt, vilket vi ansåg gav en ökad förståelse av de faktorer som medverkar till att forma konsumenters kvalitetsupplevelser. LÄS MER
25. Globalisering inom dagligvaruhandeln - Har svenska aktörer en chans? Drivkrafter, kompetenser och strategier.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den pågående globaliseringen är en högst väsentlig fråga för de svenska dagligvaruföretagen. Trots att globala och multinationella aktörer ännu inte har gjort sitt intåg på bred front i Sverige kan en etablering av utländska lågpriskedjor som Lidl och Metro skönjas på den svenska marknaden. LÄS MER