Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. ”Grammatik är att leka med det svenska språket” : En studie om högstadieelevers inställning till grammatik och grammatikundervisning inom svenskämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Holstensson; [2016]
    Nyckelord :Grammar; grammar education; upper secondary school level; pupils attitudes; Grammatik; grammatikundervisning; högstadiet; elevattityder;

    Sammanfattning : Abstract This study investigates Swedish upper-level pupils’ attitudes to grammar and grammar education. The study aims to explain what the pupils believe constitutes grammar and their views of its usability as well as attitudes towards grammar education. The research method is qualitative interviews with seven pupils from a school in Sweden. LÄS MER

  2. 7. Geografi i skolan : En undersökning av elevers attityder till geografi som skolämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Niclas Sjöling; [2016]
    Nyckelord :Elevattityder; Geografi; Lgr 11; Kursplan; Intervju;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka elevers syn på, och attityd till, geografi som skolämne. För att få ett material att jobba med intervjuades 32 stycken elever ifrån två årskurs 8:or i en relativt liten skola i en liten ort i Uppsala län. LÄS MER

  3. 8. Vadå hur jag lär mig? : En studie om uppfattningar och attityder kring lärande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lillemor Söderlund; [2015]
    Nyckelord :Learning Studies; elevattityder; sociokulturellt perspektiv; lärandeforskning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka vilka uppfattningar och attityder elever och lärare har kring hur lärandet fungerar i skolan. Vilka faktorer anser de viktiga, vilka problem finns, och hur medvetna är egentligen eleverna om sitt eget lärande? Studien genomfördes på tre gymnasieskolor i Sverige och datan är insamlad med hjälp av enkäter och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Gymnasielärares dilemman kring formativ bedömning - implikationer för elevers motivation och självkänsla

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anni Niklasson; Kristina Sjöstrand; [2014-04-01]
    Nyckelord :formativ bedömning; motivation självkänsla; undervisningspraktik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur lärare i gymnasieskolan (kommunala och fristående) kan resonera kring formativ bedömning, där feedback, elevers motivation och mål med lärande samt elevers självkänsla är centrala faktorer. Syftet är också att undersöka huruvida lärarnas utsagor avspeglar olika sätt att hantera formativ och summativ bedömning, vilka kan ge olika förutsättningar för elevers motivation, självkänsla och prestationer, positivt och/eller negativt. LÄS MER

  5. 10. Med fokus på algebra och ekvationer : Attityder och lösningsstrategier på gymnasiets studieförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ingelman-Sundberg; Inger Wingård; [2013]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; gymnasieelever; fokusgrupper; algebra; ekvationslösning;

    Sammanfattning : Vår studie bygger på  fokusgruppintervjuer gjorda med elever vilka går första året på gymnasiet på studieförberedande program. Vi har riktat in oss på området ekvationer och algebra. LÄS MER