Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. "Biologi är äckligt, fysik tråkigt och kemi svårt": att lära sig naturvetenskap i dagens grund- och gymnasieskola

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Maria Gomez; [2007]
    Nyckelord :naturvetenskap; undervisning; elevattityder; lärande; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete har varit observerade och dokumenterade uttryck för negativa elevattityder till naturvetenskapliga ämnen. En inledande frågeställning har rört hur utbredda sådana attityder är på grundskolan och gymnasieskolan idag. LÄS MER

  2. 17. Naturvetenskaplig energiundervisning i strävan mot en hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexandra Ekstrandh; Pernilla Lind; [2006]
    Nyckelord :energi; naturvetenskap; undervisningssekvens; hållbar utveckling; vardagsföreställningar; elevintresse; elevattityder;

    Sammanfattning : Vi ville förändra skolans energiundervisning så att den bättre skulle bemöta både elevernas svårigheter inom energiområdet och de önskemål eleverna har om undervisning i dagens skola. Dessutom har vårt arbete präglats av hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 18. Grundskoleelevers inställning till moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Kent Fredholm; [2006]
    Nyckelord :Franska; spanska; tyska; grundskola; moderna språk; elevattityder; språkval.;

    Sammanfattning : Uppsatsen utreder genom en enkätundersökning utförd i år 7, 8 och 9 på en svensk grundskola elevers inställning till studier i språken franska, spanska och tyska. Centrala frågor är: vad tycker eleverna om att studera språk; hur väljer de språk; vad motiverar dem att fortsätta studierna; vad får dem att avstå från fortsatta studier? Av elevernas svar framkommer att majoriteten uppskattar språkstudierna; att de avskräcks från studier då studiebördan blir för tung, lektionerna för tråkiga eller ämnet för svårt; att val av språk i stor utsträckning styrs av tillfälligheter, men att en stor del av eleverna ändå ser nyttan i att lära sig ytterligare ett språk. LÄS MER

  4. 19. Vad är en människa? En kvalitativ studie om människosyn hos elever i år nio

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Per Granath; [2000]
    Nyckelord :Social sciences; Människosyn; elevattityder; styrdokument; livsåskådning; etik; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar begreppet människosyn utifrån ett antal aspekter. Arbetets frågeställningar gäller vad människosyn egentligen är, vad skolans styrdokument säger om människosyn och slutligen vilka tankar om människan elever i år nio uttrycker. LÄS MER