Sökning: "elevers motivation historia"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden elevers motivation historia.

  1. 16. ”Varför ska vi lära oss detta?” -Ett utvecklingsarbete för att skapa inre motivation hos elever, för historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emelie Andersson; Main Karlström; [2013]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; intresse; inre motivation; motivation; motivationsteorier; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utvecklat olika undervisningsmetoder för att öka elevers motivation i ämnet historia. Detta gjorde vi genom att diskutera hur man praktiskt kan använda sig av motivationsteorier när man planerar och bedriver sin undervisning. LÄS MER

  2. 17. IT- och ITKs pedagogiska plats i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jesper Iber; [2013]
    Nyckelord :Genus; Historieundervisning; IT-Pedagogik; ITK; media; tekniska verktyg;

    Sammanfattning : Mitt syfte med examensarbetet har varit att undersöka hållningen till IT pedagogiken samt genusperspektivet utifrån några lärares och elevers erfarenheter med perspektiv på historieundervisningen på högstadiet. Arbetet har ställts i relation till tidigare forskning kring IT-pedagogik och genus samt kursplanerna för historia i högstadiet. LÄS MER

  3. 18. Utanför kunskapssamhället? : En studie av 1990-talets skolförändringar och deras betydelse för ungdomars möjligheter att söka vidare till högre studier

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Jörgen Holmberg; [2010]
    Nyckelord :historia; HSO; utbildning; betygssystem; behörighetskrav; skola; kommunalisering;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks huruvida 1990-talets omfattande omstrukturering av den svenska skolan, i synnerhet det nya betygssystemet och de nya behörighetsreglerna vilka infördes 1998, påverkat elevers betyg och därmed möjligheter att söka vidare till gymnasieskolan och/eller till högre studier i olika utsträckning beroende på var man genomfört sina studier. Som stöd för antagandet att så kan ha skett stödjer jag mig på den teoribildning som finns kring arbetsprocesser och arbetsvillkor med människor i så kallade människobehandlande organisationer (Human Service Organisations). LÄS MER

  4. 19. "Skriv vad du kan, som du tror att det låter" - En studie om skrivinlärning och stavning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Bernhardsson; Karin Andersson; [2007]
    Nyckelord :Stavning; skrivinlärning; skrivlust; motivation; s;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår fördjupning var att ta reda på några utvalda lärares uppfattningar om elevers skrivinlärning ochstavning samt hur de arbetar utifrån dessa. Genom litteraturstudier ville vi också belysa olika synsätt påskrivinlärningen som fenomen samt hur skrivinlärningen påverkats genom den svenska utbildningens historia. LÄS MER

  5. 20. Matematik & motivation i gymnasieskolan - en studie om elevers attityder, intresse och motivation för skolämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Simona Grigorescu; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att beskriva några gymnasieelevers tankar och uppfattningar kring skolämnet matematik. Vad är det som väcker deras intresse för matematik? Vad är det som motiverar dem? Vilka krafter och omständigheter är betydelsefulla för elevernas inställning till matematik? Jag erkänner att jag hade låga förväntningar grundade på egna förutfattade tankar om svenska elever. LÄS MER