Sökning: "elevers respekt för läraren"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden elevers respekt för läraren.

  1. 1. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  2. 2. Inkludering och delaktighet i religionskunskapsundervisningen: Om religionskunskapslärares verktyg och strategier för ökad respekt och förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johan Wennberth; Hafiz Ahmad; [2022]
    Nyckelord :Inkludering och delaktighet; identitet; intersektionalitet; verktyg; strategier; inclusive education; specialpedagogik; religionskunskapslärare; religionsdidaktik.;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker tre lärares upplevelser av inkludering och delaktighet inom ämnet religionskunskap på gymnasieskolan. Resultatet från undersökningen visar ett stickprov på vad några lärare i religionskunskap i Sverige från tre olika skolor, tycker och tänker kring begreppen inkludering och delaktighet och intersektionalitet. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan klassrumsmiljön och elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Dusky; [2022]
    Nyckelord :Good learning environment; language development; pedagogical leadership; relationships.; Klassrumsmiljö; pedagogiskt ledarskap; relationer; språkutveckling; studiero.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att få kännedom om hur studiero i klassrummet är kopplat till elevers språkutveckling. Den språkliga utvecklingen är nödvändig för eleverna och för att den ständigt ska kunna utvecklas behövs en lugn och trygg klassrumsmiljö där undervisningen ska kunna bedrivas på bästa möjliga sätt. LÄS MER

  4. 4. Attityder i religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Strömberg; Constancia Matilda Perlkvist; [2021]
    Nyckelord :Religionskunskap; Attityder; Religion; Religionsdidaktik; Religion; Interkulturell;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka vilka attityder som verksamma religionslärare möter i undervisningen, samt hur läraren arbetar didaktiskt med att bemöta dessa attityder. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer som ett tillvägagångssätt för allt insamling av material. LÄS MER

  5. 5. Motivation - Distansundervisningens största utmaning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Tataru; [2021]
    Nyckelord :Motivation; engagemang; distansundervisning; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie ger en bild av elevernas motivation i samband med distansundervisning inom vuxenutbildningen. Studien visar även olika metoder och strategier som läraren kan använda sig av för att motivera eleverna att vilja lära sig. LÄS MER