Sökning: "elevers välbefinnande"

Visar resultat 6 - 10 av 86 uppsatser innehållade orden elevers välbefinnande.

  1. 6. Rektorers uppfattningar om trygghet och elevernas psykosociala välbefinnande i grundskolan: En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Nazda Aktas; [2023]
    Nyckelord :safety; safety work; psychosocial well-being; vulnerable area; Trygghet; trygghetsarbete; psykosocialt välbefinnande; utsatt område;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka rektorers uppfattningar gällande trygghet och elevers psykosociala välbefinnande i grundskolor belägna i utsatta områden runt om i Sverige. En kvalitativ induktiv metod användes baserad på fyra semistrukturerade intervjuer för att besvara studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 7. F–3-lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpardidaktiska val i livsfrågeundervisningen.För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där femlärare intervjuats. LÄS MER

  3. 8. ”HÄLSA ÄR HUR MANMÅR, PÅ INSIDAN OCH UTSIDAN” : Lärare och elevers uppfattning om hälsa i HKK- och IDH-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Högbom; Jekisol Jekisol; [2023]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hem- och konsumentkunskap; hälsoundervisning; lärarperspektiv; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Hälsa har över tid tagit en allt större plats i läroplanen för grundskolan. Trots det har tidigare forskning visat att det är de praktiska momenten som matlagning, samtspel och lek som tar störst plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 9. ”Ungarna är duktiga på att förstå bortom orden och mellan raderna.” : En enkätundersökning om högläsning och poesi i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Berg; Tova Ottander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur lärare som jobbar i förskoleklass upplever sitt eget förhållningssätt till högläsning och samtal inom skönlitteratur och framför allt arbetet med En bro av poesi Studien genomfördes genom en kvantitativ enkätundersökning med frågor som behandlade dels generell läsning av skönlitteratur i förskoleklass, dels boken En bro av poesi. Boken är en poesisamling som skapades för att stimulera till poesiläsning och samtal om poesi med elever i unga åldrar. LÄS MER

  5. 10. F-3 lärares undervisning om livsfrågor : En kvalitativ studie om lärares tillämpning av didaktiska val i livsfrågeundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Appelgren; Emma Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; läroplan; läroplansteori; didaktik; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare i F–3 tillämpar didaktiska val i livsfrågeundervisningen. För att besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts där fem lärare intervjuats. LÄS MER