Sökning: "emotional geography"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden emotional geography.

  1. 1. Market life and the city (of Vienna) - The social infrastructure of attachment to place

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Ulrika Elina Stevens; [2023]
    Nyckelord :place attachment; public markets; Vienna; social infrastructure; production of space; emotional geography; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this thesis, the relationship between people and places is investigated through examining how migrants in Vienna create place attachment to food markets in the city. A place attachment is understood as the emotional bond that forms between an individual and a specific space, the theoretical foundation of this thesis lies within emotional geography, a sub-field of human geography which examines the relationship between emotions and spatial practices. LÄS MER

  2. 2. Culture, Gender, and Emotions in Urban Green Spaces : Migrant women’s encounters of urban green spaces in Istanbul and Stockholm

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Yildiz Gulce Demirer; [2022]
    Nyckelord :Feminist geography; emotional geography; urban green space; encounter; affect; qualitative GIS;

    Sammanfattning : This thesis sets out to explore how immigrant women encounter urban green spaces in Istanbul and Stockholm in their everyday lives. Underlying this focus is the importance of urban green spaces’ in providing a sustainable future and a healthy life for all and inequalities in accessing these spaces. LÄS MER

  3. 3. Designparametrars påverkan : En jämförande analys mellan olika marknadsföringskampanjer för en ny produkt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Christoffer Eriksson; Edvin Qvist; [2021]
    Nyckelord :Design parameters; marketing; new product; Designparametrar; marknadsföring; ny produkt;

    Sammanfattning : Bakgrund En framgångsrik lansering av nya produkter är en viktig faktor för ett företags långsiktiga framgång och inom den marknadsföring som används idag så har grafisk design blivit alltmer obligatorisk som kommunikationsform. Företag försöker optimera sin marknadsföring på sociala medier då de blivit en brännpunkt för att informera och forma konsumenters beteende. LÄS MER

  4. 4. ”Utomhus kan du variera det där faktabankandet med sinnliga och emotionella upplevelser på ett helt annat sätt” : En kvalitativ studie där lärare i geografi berättar om sina tankar och upplevelser kring geografiundervisning i utemiljö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marie Hedell; [2021]
    Nyckelord :undervisning; utemiljö; utomhuspedagogik; geografi; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att ge röst för hur lärare i geografi som implementerar utemiljön i sin undervisning använder den, samt fånga deras tankar och upplevelser kring undervisning i utemiljö. Studien utgår från en relativt stor mängd litteratur och artiklar av ett antal författare inom det valda ämnesområdet. LÄS MER

  5. 5. Understanding the Emotional Geographies of Migrant Women in Copenhagen using Photo Elicitation

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Yasmin Reuben Adler Thomsen; [2021]
    Nyckelord :migrant women; everyday practices; Copenhagen; intersectionality; photo elicitation; feminist and emotional geography;

    Sammanfattning : With a tense political landscape with stigmatizing discourse about migrants and so-called migrant ghettos, alongside continuous indications of gender imbalances in public spaces in Copenhagen, a focus on migrant women was chosen. The thesis takes its outset in a photo project conducted in Kringlebakken, an integration house in Copenhagen. LÄS MER