Sökning: "empirisk kunskap arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden empirisk kunskap arbetssätt.

  1. 1. Alla ska ju bli inkluderade, det spelar ingen roll vem man är : Distriktssköterskans uppfattningar om att möta HBTQI-personer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Thomaz Persson; [2024]
    Nyckelord :District nurse; LGBTQI; treatment; Person-centered care; Distriktssköterska; HBTQI; bemötande; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Introduktion: HBTQI-personer har genom historien blivit diskriminerade och kränkta, och har sämre erfarenheter av vården jämfört med heterosexuella och cis-personer. Distriktssköterskans uppdrag är bland annat att arbeta för god och säker vård, och ska ha god kännedom om de kulturella och sociala skillnader som påverkar hälsan. LÄS MER

  2. 2. Övrig personals förhållningssätt inom magnetresonanstomografisäkerhet : En enkätstudie om röntgensjuksköterskors upplevelser

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin

    Författare :Linn Werner; Melanie Kotama; [2023]
    Nyckelord :MRI-safety; other-personnel; education; radiographer;  patient safety; MR-säkerhet; övrig personal; utbildning; röntgensjuksköterskor;  patientsäkerhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet magnetresonanstomografi (MR)-undersökningar ökar kontinuerligt vilket resulterar i ökat antal fall där annan sjukvårdspersonal, som i denna studie kallad för övrig personal, följer med patienten in i MR-rummet. Eftersom arbetet i en MR-miljö innefattar väldigt starka magnetfält bör all personal som skall vistas i och omkring MR-rummet ha genomgått en MR-säkerhetsutbildning för att förebygga skadliga och potentiellt dödliga olyckor . LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling genom den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nayara Velasco Languidey; Irsa Zahid Rana; [2023]
    Nyckelord :Free play; Multilingualism; Language development; Preschool; Preschool teacher; Flerspråkighet; Fria leka; Förskola; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarnas arbetssätt för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling genom den fria leken. Det har genomförts en kvalitativ studie genom semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare som arbetar på fyra olika förskolor för att nå studiens syfte. LÄS MER

  4. 4. Förbättring genom utveckling, implementering & integrering av systematiskt strategiarbete : Ett förbättringsprojekt inom den innovationsstödjande organisationenUU Innovation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Alva Eklund; [2022]
    Nyckelord :Development; Innovation; Improvement; Organisation; Potential; Processes; Strategy; Success; Systematic approach; Value creation; Framgång; Förbättringsarbete; Förbättringspotential; Innovation; Organisation; Organisationsutveckling; Processer; Strategiarbete; Systematik; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar ett kandidatexamensarbete i samarbete Uppsala universitets (UU) innovationsstödjande enhet UU Innovation (UUI), där syftet varit att i ett förbättringsprojekt ta fram ett implementeringsförslag för förbättring av deras strategiarbete. Vid implementering ska förbättringsförslaget hjälpa UUI integrera ett processbaserat systematiskt arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser i den naturvetenskapliga undervisningen : En intervjustudie om estetiska lärprocessers betydelse för naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan F-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Arleen Aziz; [2022]
    Nyckelord :Naturvetenskaplig undervisning; estetiska lärprocesser; estetiska erfarenheter; motivation;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka hur lärare använder sig av estetiska lärprocesser inom den naturvetenskapliga undervisningen i grundskolan årskurs F-9 och hur de upplever att det främjar elevers lärande. Fokus ligger dock framför allt på det gemensamma mellan estetik och lärande där estetiska lärprocesser anses vara ett arbetssätt för att, inom alla ämnen, nå kunskap. LÄS MER