Sökning: "empowerment pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade orden empowerment pedagogik.
1. "Majoriteten av de som pluggar idag pluggar inte för akademin utan för arbetslivet och näringslivet" : - En studie som undersöker personalvetares syn på utbildningens betydelse för anställningsbarhet och professionalisering.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Genom inledande bakgrundsinformation över de olika universiteten och högskolorna i Sverige som erbjuder personalvetarutbildning, konstateras att det finns många likheter men också olikheter mellan utbildningsupplägg. Vissa av universiteten har en starkare anknytning till arbetslivet med mer praktikrelaterade moment medan andra är mer teoretiskt inriktade. LÄS MER
2. Empowering resettled middle Eastern refugees: Exploring information and communication technology for social inclusion, agency and well-being.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim: This study aims to investigate the role of information and communication technologies (ICTs) in facilitating the social inclusion of resettled Middle Eastern refugees in Sweden. Through a capability approach lens, the research delves into the ways in which refugees utilize ICTs to enhance their agency, self-reliance, and overall well-being within their new societal context. LÄS MER
3. Dans som samhällsarbete? : En kvalitativ intervjustudie om communitydans och dess koppling till socialt arbete
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Communitydans är en metod som går ut på att icke-dansare får möjlighet att uttrycka sig med dans och som kan syfta till att stärka individer och grupper. Metoden har likheter med samhällsarbete, som är en inriktning inom socialt arbete som förebygger olika typer av samhällsproblem och inkluderar de utsatta i processen. LÄS MER
4. Why Educating Girls Is More Important? : Human Capital, Human Rights and Capability approaches to the Importance of Girls’ Education
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Girls’ education is one of the main attributes that contribute to the development of a nation and society. The purpose of this thesis is to investigate how the girls’ education is discursively constructed by the development agencies promoting girls’ education. LÄS MER
5. Inkluderande praktik : kommunikationsstöd på bibliotek
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate what’s written about how libraries treat people with disabilities, in this case communication and/or language disabilities and if there is something written about library and Alternative and Augmentative Communication. (AAC). The design of the investigation is a so-called scoping review. LÄS MER