Sökning: "etnicitet observation i förskolan"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden etnicitet observation i förskolan.

  1. 1. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Hansson; Jenny Strandgården; [2015]
    Nyckelord :Förskola; Intersektionalitet; Kön; Ålder; Etnicitet; Kamratkultur; Gruppkonstellationer; Makt; Fri lek;

    Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER

  2. 2. Oändliga möjligheter eller endast svårigheter? En kvalitativ enkätundersökning om genuspedagogers arbete

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarina Linnarsson; [2008]
    Nyckelord :genuspedagogik; skola; förskola; jämställdhetsarbete; intersektionalitet; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka genuspedagogers praktik och upplevelse av sitt arbete. Metoden som används är en kvalitativ enkätundersökning och undersökningsgruppen utgörs av utbildade genuspedagoger i förskola, grundskola och gymnasium. Studien skrivs ur ett socialkonstruktivistiskt intersektionellt feministiskt perspektiv. LÄS MER