Sökning: "etnografisk kvalitativ studie"

Visar resultat 1 - 5 av 133 uppsatser innehållade orden etnografisk kvalitativ studie.

  1. 1. Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Curtis; Arild Höines; [2022-03-15]
    Nyckelord :Digital lek; inneslutning; uteslutning; relationsarbete; sociala svårigheter; gruppkonstellationer; socialisation; kamratkulturer; tillträdesstrategier; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital lek”?, “På vilket sätt sker inneslutande och uteslutande i digital lek”?, samt “Vad karakteriserar elevers allianser i digital lek”? Examensarbetet har haft Corsaros (1979) tillträdesstrategier som utgångspunkt i analysen, men har också inspirerats av Blidings (2004) studie om inne- och uteslutning, samt Dahls (2011) studier om allianser i lek. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation, mer än bara ord : En kvalitativ studie om hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Närvaro; dialog; förskollärare; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärares närvaro kommer till uttryck i dialogen med barnen. Studien innefattade en kvalitativ forskningsansats med en teoretisk utgångspunkt i relationell pedagogik. Studien bygger på en mikro-etnografisk studie där både observationer och samtal med förskollärare har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av nyanlända elever i ordinarie klassrum i utsatta områden : En kvalitativ etnografisk studie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linn Soxbo; Maggie Boladian; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; newly arrived students; socio-economically vulnerable areas; migration; dilemma perspecitivee;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Utlandsfödda kvinnors erfarenheter av barnafödande inom svensk förlossningsvård : En meta-etnografisk studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Alyssa Thomé; [2022]
    Nyckelord :migrant women; experiences; sweden; maternity care; utlandsfödda kvinnor; upplevelse; sverige; förlossningsvård;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Utlandsföddakvinnor lider ofta av negativa hälsokonsekvenser på grund av negativa förlossningsupplevelser ochkomplikationer. Cirka en tredjedel av alla födslar i Sverige genomgås av utlandsfödda kvinnor. Utlandsfödda kvinnor kan även ha svårigheter att kommunicera och uttrycka sig på svenska. LÄS MER

  5. 5. Du får inte vara med för att du förstör! : En etnografisk studie om konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Miranda Kalludra; Izabela Vekaj; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskolebarn; konflikt; kamratkulturer; tillträdesstrategier; barns aktörskap; leksituationer; skydd av interaktivt utrymme;

    Sammanfattning : Studiens problemområde omfattar konflikter som är en del av barnens vardagliga liv där interaktionerna mellan barnen behandlar olika perspektiv, normer och värderingar. Därav framställdes syftet med vår studie att studera hur konflikter uppstår och avslutas mellan barnen i leksituationer på förskolan, samt hur detta förhåller sig till kamratkultur. LÄS MER