Sökning: "examensarbete ämnet svenska"

Visar resultat 41 - 45 av 218 uppsatser innehållade orden examensarbete ämnet svenska.

  1. 41. Ägarlägenheter - Ytterligare ett sätt att äga sitt boende : En jämförelse mellan olika boendeformer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Julia Hagman; Julia Larsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är skriven vid Malmö Universitet under programmet Fastighetsförmedling 2022. Ägarlägenheter är en sorts tredimensionell fastighet och den introducerades första gången på den svenska marknaden år 2009. En ägarlägenhet är en fristående fastighet men ligger inne ett lägenhetskomplex med andra ägarlägenheter. LÄS MER

  2. 42. Brottsförebyggande arbete i Miljonprogrammets utsatta områden

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Fröhlin; Rebecka Svedberg; [2022]
    Nyckelord :Brottsförebyggande; miljonprogrammet; omgivning; samverkan; säkerhet; trygghet; och utformning;

    Sammanfattning : Introduktion och syfte:  Under en rådande bostadsbrist i Sverige antogs ett förslag i riksdagen med vision att färdigställa en miljon hem mellan åren 1965 och 1975. Många av Sveriges mest utsatta områden består av byggnader uppförda under denna tioårsperiod. LÄS MER

  3. 43. Digital text och dess effekter på läsförståelsen : Är elevernas preferenser gynnsamma eller lustfyllda?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Hannes Pihlajamaa Snabb; Cecilia Yurdagül; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; tryckt text; analog text; digital text; digitalisering; dator; PDF-fil; PIRLS; ePIRLS; preferenser; metakognitiva förmågor; erfarenhet; svenskämnet; kursplan svenska; nationella prov;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi genomfört en kvantitativ studie med kvalitativa inslag med syftet att adressera skillnaderna i läsförståelse hos 60 elever i årskurs fem vid läsningen av tryckt och digital text. Studien undersökte också elevernas preferenser mellan de två medierna och hur väl deras preferenser stämde överens med den metod som visade sig vara mest effektiv för lärandet. LÄS MER

  4. 44. Grupparbete och dess förutsättningar för att stärka språkförmågan i ämnet svenska för årskurs 4–6 : Group Work and its Prerequisites for Strengthening Language Skills in the Subject Swedish for Grades 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara Andersson; Malin Wigström; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; interaktion; resurser; sammanhang; sociala färdigheter; språkförmåga; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att ta del av svensklärares reflektioner kring hur grupparbete kan användas för att stärka elevers språkutveckling, samt deras syn på vilka utmaningar det finns med att använda grupparbete som arbetsform. Utifrån detta syfte har två forskningsfrågor formulerats: hur reflekterar svensklärare i årskurs 4–6 över grupparbete som arbetsform för att stödja elevers språkutveckling? samt vilka utmaningar upplever svensklärare i årskurs 4–6 att det finns med att använda grupparbete som arbetsform? Studiens teoretiska utgångspunkter har hämtats från det sociokulturella perspektivet, relationellt perspektiv samt kooperativt och kollaborativt lärande. LÄS MER

  5. 45. Jag är mycket duktig, I’m here to Learn : En kvalitativ studie om lärares upplevelser i att stödja högpresterande elever i engelska i högstadiet 7–9 och gymnasieskolan 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Abdelmunim Hilal; Zouzan Ahlin; Ghufran Abdulsalam; [2022]
    Nyckelord :Högpresterande elever; strategier; motivation; avancerad; utmaning undervisning;

    Sammanfattning : En likvärdig utbildning i svenska skolor innebär att alla elever har rätt till att deras behov och förutsättningar beaktas (Lgr 11). Högpresterande elever har enligt styrdokumenten således rätt till att få utbildning som passar deras förmågor. Undervisning av högpresterande elever kan innebära olika slags utmaningar. LÄS MER