Sökning: "examensarbete betyg"

Visar resultat 11 - 15 av 137 uppsatser innehållade orden examensarbete betyg.

  1. 11. Miljökontroversers effekt på företags Environmental Pillar Score och CSR-strategier : En studie av 309 företag inom industrisektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Amanda Henriksson Lindberg; Sara Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Miljökontroversers effekt på Environmental Pillar Score och CSR-strategier – enstudie på 309 företag inom industrisektorn. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Sara Lundqvist och Amanda Henriksson Lindberg Handledare: Jan Svanberg Datum: januari 2022 Syfte: Syftet med studien var att undersöka om det fanns ett kausalt samband mellanmiljökontroverser och Environmental Pillar Score i industrisektorn. LÄS MER

  2. 12. ENERGIBERÄKNINGARS TRÄFFSÄKERHET : EN STUDIE AV SVENSKA MILJÖCERTIFIERADE FLERBOSTADSHUS

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Malin Danielsson; Susanne Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :Energy calculation; Energy use; Environmental certificate; Heating energy; Hot water energy; Real estate energy; Residential buildings; Energiberäkning; Energianvändning; Fastighetsenergi; Flerbostadshus; Miljöcertifiering; Miljöbyggnad; Uppvärmningsenergi; Varmvattensenergi;

    Sammanfattning : Detta examensarbete gjordes i samarbete med Riksbyggen där träffsäkerheten hos energiberäkningar i Miljöbyggnad studerades. Beräkningarna för den kommande energianvändningen jämfördes med mätningarna när byggnaden är i bruk. Vi ställde oss frågan om betygen i Miljöbyggnad påverkades av en avvikande energianvändning. LÄS MER

  3. 13. Bolags CSR-arbete och kostnaden för räntebärande skulder : En global kvantitativ studie av 2539 bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Stefan Högdahl; Mikael Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :CSR; ESG; cost of debt; sensitive sector; non-sensitive sector; principal-agent theory; stakeholder-theory; legitimacy theory; CSR; ESG; skuldkostnad; känslig sektor; okänslig sektor; principal-agent teorin; intressentteorin; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Titel: Bolags CSR-arbete och kostnaden för räntebärande skulder Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Stefan Högdahl & Mikael Lindqvist  Handledare: Jan Svanberg Datum: 2022 - Juni  Syfte: Forskningen kring CSR är omfattande och kan ta en mängd olika inriktningar. Denna studie studerar sambandet mellan bolags CSR och deras ESG-betyg i förhållande till deras kostnader för räntebärande skulder för att se om dessa kan ge ekonomiska fördelar. LÄS MER

  4. 14. Cognitive Load in Advanced Systems : Registration of Swedish grades in the University Admissions process

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Cecilia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Human-computer interaction; Cognitive Load; Interaction Design; User Centered Design; Administrative system; Interaktionsdesign; kognitiv belastning; användarcentrerad design; administratörssystem;

    Sammanfattning : Users' cognitive load must be considered in the advancement of digital systems, to keep human-computer interaction as effective and sustainable as possible. The aim of this thesis was to redesign a function of the administrative client NyA, an advanced system used by administrators in the university admissions process. LÄS MER

  5. 15. Att motivera till läslust i en kravfylld skola : En studie kring hur svensklärare upplever uppdraget att motivera och bedöma högstadieelevers läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Frängsmyr Svahn; Andreas Fahlcrantz; [2022]
    Nyckelord :svensklärare; läslust; läsförmåga; bedömning; betyg;

    Sammanfattning : I både forskning och media rapporteras om en negativ trend att elever i den svenska skolan idag uppvisar allt sämre resultat i läsning, en bild som vi som svensklärare på högstadiet delar. En del av denna forskning beskriver en oro kring hur den svenska skolan tenderar att enbart lägga fokus på summativa resultat istället för på bestående läskunskaper och läslust för eleverna. LÄS MER