Sökning: "examensarbete förskolan musik"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan musik.

  1. 21. Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Håkansson; Anna Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Musik; gestaltning; sång; dramalek; forumspel; för;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka påatt syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet,främst med fokus på musik och gestaltning inom förskolan. Examensarbetet baserashuvudsakligen på samtalsintervjuer och direktobservationer, litteratur samt information viahemsidor från Utbildningsdepartementet angående läroplaner, samt VR angåendeforskningsetiska regler. LÄS MER

  2. 22. Musikutövande i förskolan : hur kan förskolan främja barns utveckling genom att arbeta med musik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Erik Palmér; [2012]
    Nyckelord :Musik; förskola; engagemang; utveckling; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av aktuell forskning som visar att svenska barn uppvisar sämre resultat i skolarbetet jämfört med barn från andra länder inom olika ämnen, som svenska och matematik, vill jag undersöka hur musik används i förskolan samt vilka egenskaper barn kan utveckla genom musik. Används musiken rätt kan det ge goda resultat inom andra ämnen. LÄS MER

  3. 23. Hur kan musik främja utveckling av barns sociala förmågor?

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Rimshult; [2011]
    Nyckelord :Musik; social utveckling; förskola; empati;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka och belysa hur musik kan användas som verktyg i barns socialautveckling. De sociala förmågor jag valt att fokusera på, som hämtats ur styrdokument för förskola, är empati,gruppgemenskap/samspel och förståelse för människors lika värde. LÄS MER

  4. 24. Vad kan musik tillföra barns språkliga och sociala utveckling? En studie om fyra förskollärares tankar om musik som pedagogiskt verktyg

    C-uppsats,

    Författare :Ann-Catherine Dellgård; [2011]
    Nyckelord :musik; språk; social kompetens; förskollärares tan;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteJag vill med mitt examensarbete undersöka vad musiken kan tillföra barns språkliga och sociala utveckling ochom den kan ses som ett pedagogiskt verktyg i förskolan.Metod och materialJag har gjort en kvalitativ undersökning och använt mig av inspelade samtalsintervjuer. Fyra förskollärareintervjuades. LÄS MER

  5. 25. ”Det är inte bara det att vi sätter oss och fördriver tiden en stund” - sex förskollärares intentioner med att arbeta med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johan Eckman; Jessica Jensen; [2010]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; matematik; musik; motorik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete heter ”Det är inte bara det att vi sätter oss och fördriver tiden en stund” – och handlar om förskollärares intentioner med att arbeta med musik. Titeln är tagen från intervjun med förskolläraren Sissela, som ni kommer möta senare i arbetet. Vi som har skrivit arbetet heter Johan Eckman & Jessica Jensen. LÄS MER