Sökning: "examensarbete förskolan musik"

Visar resultat 11 - 15 av 35 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan musik.

  1. 11. Musiken har ett rytmiskt driv i språket -en kvalitativ studie om musikens påverkan på den tidiga språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Thern; Sophie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; pedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra hur musiken i förskolan kan fungera som verktyg för barnets språkutveckling samt att undersöka ett urval av pedagogers syn på detta. Det empiriska materialet har vi fått fram genom att intervjua verksamma förskollärare samt genom att observera musikaktiviteter på en förskola i södra Skåne. LÄS MER

  2. 12. Genus i förskolan : Textanalys av valda genusteorier i förskollärarsstudenters examensarbete

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Malin Lindkvist; Michaela Oravamäki; [2017]
    Nyckelord :didaktik; förskollärare; genus; professionalism;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att studera hur genus hanteras som ett didaktiskt innehåll i förskollärarstudenters examensarbeten. Detta kommer att ske med hjälp av en textanalys av 13 examensarbeten från vårterminen 2017. LÄS MER

  3. 13. Musiksamlingen – inte bara musik : En intervju- och observationsstudie om musiksamlingar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :David Edwards; [2016]
    Nyckelord :förskola; musik; musiksamling; samspel;

    Sammanfattning : Musiksamling är ett vanligt inslag i förskolans verksamhet och i läroplanen (Lpfö, 98) betonas att barn ska uppmuntras till skapande genom olika uttrycksformer, till exempel genom musik. Enligt Lpfö 98 ska också verksamheten utgå från barnens intressen samt att lärandet hos barn måste baseras på vuxnas och barns samspel med varandra. LÄS MER

  4. 14. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på musikensbetydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elias Eliasson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker sex stycken förskollärares syn på användandet av musik. Jag har besökt fem förskolor. Metoden jag använt är kvalitativ intervjumetod. LÄS MER

  5. 15. Musikstund i förskolan : En intervjustudie av förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ann Gotborn; [2015]
    Nyckelord :Children´s influence; creativity; music activity; preschool; preschool teachers; purpose of music; Barns inflytande; förskola; förskollärare; kreativitet; musikstund; syfte med musik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur förskollärare ser på arbetet med musik i förskolan, vilket syfte de har med musikstunderna och på vilket sätt barnen ges inflytande över hur musikstunderna utformas och får möjlighet att använda sin kreativitet. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare och den teoretiska bakgrunden utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER