Sökning: "examensarbete hkr lek"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden examensarbete hkr lek.
1. Har du bara lekt idag lilla vän ? : En studie angående vårdnadshavares uppfattning om den fria leken i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Tidigare forskning visar att leken är viktig för barnens utveckling och lärande. I förskolans läroplan står leken även inskriven som ett av uppdragen, att verksamheten ska uppmuntra leken och det lustfyllda lärandet (Skolverket, 2016, s.9). LÄS MER
2. En studie om barns motoriska utvecklingsmöjligheter i förskolans inomhusmiljö
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Barn rör sig mindre idag än tidigare, vilket kan leda till minskad stimulans av barns rörelseutveckling. I förskolans läroplan finns strävansmål för att stimulera barns motoriska utveckling. LÄS MER
3. Den pedagogiska miljön på förskolan : En studie av två klassiska lekrum
Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur den pedagogiska miljön påverkar barns fria lek i två av förskolans klassiska lekrum; byggrummet samt hemvrån. Vidare handlar det om hur fyra pedagoger ser på den pedagogiska miljön och dess utformning. LÄS MER
4. Lekens betydelse i förskolan
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att studera leken och dess betydelse i förskolan. Vi har tagit del av litteratur som belyser leken på ett relevant sätt och det redovisar vi i vår teoriedel där vi tar upp olika perspektiv på leken som är: Fröbel, utvecklingspsykologiskt perspektiv och kulturpedagogiskt synsätt. LÄS MER
5. Nu är det fruktstund, leka får ni göra sedan! - en studie om förskolepedagogers tankar kring lekens utrymme på förskolan
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Vårt examensarbete belyser hur betydelsefull leken är för barnet i förskolan och att det krävs utrymme för att den ska utvecklas och skapa mening. Våra huvudfrågor är följande: Hur tänker förskolepedagogen angående vilket utrymme leken ska få i förskolan? På vilket sätt kan förskolepedagogen inspirera till lek? För att nå ett resultat använde vi oss utav kvalitativa intervjuer, där vi skribenter intervjuade sju stycken förskolepedagoger på olika förskolor i en kommun i Blekinge. LÄS MER