Sökning: "examensarbete hkr lek"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden examensarbete hkr lek.

  1. 1. Har du bara lekt idag lilla vän ? : En studie angående vårdnadshavares uppfattning om den fria leken i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Annie Chmiel; Kristina Johannesson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Lek; Lärande; Vårdnadshavare; Syn på lek;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att leken är viktig för barnens utveckling och lärande. I förskolans läroplan står leken även inskriven som ett av uppdragen, att verksamheten ska uppmuntra leken och det lustfyllda lärandet (Skolverket, 2016, s.9). LÄS MER

  2. 2. En studie om barns motoriska utvecklingsmöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Johansson; Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; inlärning; lek; material; motorik; pedagog;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre idag än tidigare, vilket kan leda till minskad stimulans av barns rörelseutveckling. I förskolans läroplan finns strävansmål för att stimulera barns motoriska utveckling. LÄS MER

  3. 3. Den pedagogiska miljön på förskolan : En studie av två klassiska lekrum

    Magister-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Feldt; [2013]
    Nyckelord :Fri lek; fysisk miljö; pedagogisk miljö; traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur den pedagogiska miljön påverkar barns fria lek i två av förskolans klassiska lekrum; byggrummet samt hemvrån. Vidare handlar det om hur fyra pedagoger ser på den pedagogiska miljön och dess utformning. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Ida Olsson; Liselotte Persson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att studera leken och dess betydelse i förskolan. Vi har tagit del av litteratur som belyser leken på ett relevant sätt och det redovisar vi i vår teoriedel där vi tar upp olika perspektiv på leken som är: Fröbel, utvecklingspsykologiskt perspektiv och kulturpedagogiskt synsätt. LÄS MER

  5. 5. Nu är det fruktstund, leka får ni göra sedan! - en studie om förskolepedagogers tankar kring lekens utrymme på förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Marie Rosenquist; Charlotte Svensson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete belyser hur betydelsefull leken är för barnet i förskolan och att det krävs utrymme för att den ska utvecklas och skapa mening. Våra huvudfrågor är följande: Hur tänker förskolepedagogen angående vilket utrymme leken ska få i förskolan? På vilket sätt kan förskolepedagogen inspirera till lek? För att nå ett resultat använde vi oss utav kvalitativa intervjuer, där vi skribenter intervjuade sju stycken förskolepedagoger på olika förskolor i en kommun i Blekinge. LÄS MER