Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En syn på bedömning: idrottslärares syn på och implementering av bedömningsarbetet på högstadiet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leila Bajrectarevic; Victor Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande Bfl ; summativ bedömning; bedömning i och ämnet idrott och hälsa.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar idrottslärares syn på, och tillämpning av bedömning inom ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Syftet med arbetet är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förhåller sig till bedömningens olika funktioner i ämnet idrott och hälsa, men även att utifrån lärarnas syn på och sätt att arbeta med bedömning diskutera potentiella konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar för lärare att undervisa muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder inom ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mohammed Fadhil; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete på fördjupad nivå undersöker utmaningarna som lärare möter när de undervisar muslimska tjejer med olika kulturella bakgrunder inom ämnet idrott och hälsa. Syftet med studien är att belysa de specifika utmaningar som lärare kan stöta på och att identifiera strategier för att övervinna dessa utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Lärare och elevers syn på inkludering i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Geronimo Balint; Jakob Wiese; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; Funktionsvariation; Idrott Hälsa; Lärare; Elev;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka om tidigare utbildning och erfarenheter påverkar förmågan att inkludera elever med funktionsvariation, vad som krävs för att lyckas inkludera elever med funktionsvariation och vad elever med funktionsvariation önskar från sin lärare och omgivning för att kunna känna sig inkluderade. För att undersöka detta har vi utfört semistrukturerade intervjuer med fyra lärare och tre elever som sedan har transkriberats i en resultat- och analysdel. LÄS MER

  4. 4. Måste man sitta still för att lära sig om hälsa? : Elevers uppfattningar om hälsoundervisningen utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :David Andersson; Alexander Norrgård; [2021]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hälsoundervisning; elevperspektiv; genus; Hirdman;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att området hälsa får lite utrymme i ämnet idrott och hälsa, att elever har svårt att formulera vilka kunskaper de ska erhålla och att flickor och pojkar upplever ämnet olika (Annerstedt 1991; Nyberg & Larsson 2014; Skolinspektionen 2018; Quennerstedt, Öhman & Ericsson 2008). Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur elever i årskurs nio uppfattar hälsoundervisningen i ämnet utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Analysis and reconstruction of head kinematics during accidents in fast alpine skiing disciplines : Experimental research about the accuracy and drawbacks associated with a video analysis tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Nicolo Dall'Acqua; [2021]
    Nyckelord :Alpine Skiing; Helmet; Impacts; Kinematics; Safety; TBI; Alpin skidåkning; Hjälm; Kollisioner; Kinematik; Säkerhet; TBI;

    Sammanfattning : Head injuries caused by impacts are among the most critical and dangerous types of accidents that can occur while practising sports. Alpine skiing is one of the activities with the highest incidence of head injuries. LÄS MER