Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En syn på bedömning: idrottslärares syn på och implementering av bedömningsarbetet på högstadiet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leila Bajrectarevic; Victor Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande Bfl ; summativ bedömning; bedömning i och ämnet idrott och hälsa.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar idrottslärares syn på, och tillämpning av bedömning inom ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Syftet med arbetet är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förhåller sig till bedömningens olika funktioner i ämnet idrott och hälsa, men även att utifrån lärarnas syn på och sätt att arbeta med bedömning diskutera potentiella konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Hur förstår idrottslärare friluftsliv enligt grundskolans läroplan?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niklas Einarsson; [2020]
    Nyckelord :Friluftsliv; Förutsättningar; Idrott och hälsa; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förstår läroplanen avseende friluftsliv samt hur dessa arbetar för att bedöma friluftsliv beroende på de förutsättningar som finns på skolan. Undersökningen är baserad på semistrukturerade intervjuer vilket är en typ av kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 3. Icke-verbal kommunikation- "Det sker omedvetet, men jag vet att jag gör det"

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johannes Holmström; Martin Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Gester; Icke.verbal kommunikation; kroppsspråk; Nonverbal communication; Paralingvistik; Personligt avstånd;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra hur den icke-verbala kommunikationen ser ut hos lärare i ämnet idrott och hälsa i idrottsundervisningen. I arbetet undersöks också hur idrottslärarna själva upplever att de använder sig av den icke-verbala kommunikationen i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Betygsskillnaden mellan flickor och pojkar i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Sjöqvist; Sabrine Barakji; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Genus; Betygsresultat; Läroplan; Intervjuer; Sport and health; Gender; Grades; Curriculum; Interview;

    Sammanfattning : Länge har pojkar dominerat i betygen inom kunskapsämnet Idrott och Hälsa i skolan. Påsenare år har man kunnat se en förändring av detta då pojkar tenderar att i allt högreutsträckning inte uppnå betyget E eller högre enligt Skolverkets betygsstatistik. LÄS MER

  5. 5. Motivation - en framgångssaga : En undersökning om Motivation i skolämnet Idrott och Hälsa Åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mathias Jansson; [2018]
    Nyckelord :Engagemang; Fysisk aktivitet; idrottslärare; Idrott och hälsa; motivation;

    Sammanfattning : Orden motivation och motivationsarbete är två ord som hör hemma i skolans värld men även utanför skolans väggar. De är i synnerhet viktiga inom ämnet idrott och hälsa, då många elever inte deltar i idrottsundervisningen idag. Det är lättare att prata om motivation än att utföra det praktiskt. LÄS MER