Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tänka, resonera och räkna – ett examensarbete om lärares upplevelser av en ny undervisningsmodell i matematik.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Madeleine Hertz Felin Marie Berglund; [2024-02-09]
    Nyckelord :TRR; matematiksatsning; matematikundervisning; undervisningsmodell; kollegialt samarbete;

    Sammanfattning : Skolverket rapporterar att det finns en matematikängslan bland svenska elever och vi ser också ett dalande resultat i den nya PISA-undersökningen. Man kan fråga sig om detta har att göra med vår statiska matematikundervisning i lärobok som tidigare forskning beskriver. LÄS MER

  2. 2. En analys av läroböcker i matematik : med fokus på problemlösning i grundskolans tidiga år

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Tegenmark; [2019]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; läroböcker;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenterar jag resultatet från en läromedelsanalys där syftet var att ta reda på hur problemlösning presenteras i läroböcker i ämnet matematik. Läromedelsanalysen genomfördes med Kress och van Leuweens multimodala teori om hur visuell kommunikation tar form i texter. LÄS MER

  3. 3. Hur stämmer skolans läromedel i matematik överens med styrdokumenten?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Maria Lindh; [2008]
    Nyckelord :läromedel; matematik; problemlösning; läroplan; kursplan; textstudie; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Tidigare gjord forskning visar att lärare i dagens skola är läroboksstyrda. Lärare anger i flera rapporter att de anser att det är läroboken som styr deras undervisning snarare än läroplanen (Johansson, 2006) . LÄS MER