Sökning: "färg spel"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden färg spel.

  1. 1. LOW POLY I 3D GRAFISK MILJÖ : En studie om Low Poly acceptans och upplevelse av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Linnér; [2023]
    Nyckelord :Low Poly; Game Graphic; Spelgrafik; 3D Design;

    Sammanfattning : Frågeställningen för denna studie; Vad är det som ger Low Poly tillräcklig attraktionskraft i spel för att spelaren ska vilja stanna kvar i miljön och utföra spelmoment och vilja spela vidare? Detta är en digitalt utförd kvantitativ studie, baserad på en spelscen skapad i Low Polygrafik, föreställande en tidlöst utformad sushibar. Teststimuli var bilder från den skapade scenen. LÄS MER

  2. 2. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Milla Nilsson; Elin Hynninen; [2022]
    Nyckelord :Hjältar skurkar; genus; fysionomi; frenologi; stereotyper; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER

  3. 3. Färgassociationer i en tredimensionell spelmiljö : En undersökning om hur olika färgsättningar av en spemiljö uppfattas emotionellt av spelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Iris Casado; Sassa Sjöberg Lang; [2022]
    Nyckelord :Färgteori; färgpaletter; färgassociationer; spelmiljöer; dataspel;

    Sammanfattning : Har färg en påverkan på känslor och är färgsättning viktig när det gäller hur spelmiljöer upplevs? Kan färgval i spel bidra till att fel stämning förmedlas, vilket i sin tur kan leda till en sämre spelupplevelse? Det här arbetet vill skapa en bättre förståelse kring hur färger kan användas i spel för att förbättra spelupplevelse. Arbetet utgick från fyra hypoteser som kopplades till en artefakt, vilket består av två spelmiljöer, inomhus- och utomhusmiljö, som kombinerar 3D- och 2D-grafik. LÄS MER

  4. 4. Colours and context : A study on how colour expectations change depending on the narrative context

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Klara Pranke; Theodor Jensen; [2022]
    Nyckelord :Colour; psychology; association; narrative; games.; Färg; Psykologi; association; narrativ; spel;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to research what effect a game narrative can have on players’ colour expectations in a game scene. To answer the proposed research question a practical experiment was conducted. LÄS MER

  5. 5. Grafisk stil och dess påverkan : En remediering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emmy Lövdahl; [2022]
    Nyckelord :Remediering; spelgrafik; form; färg; bildanalys;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks frågan: Hur påverkar den grafiska stilen den specifika atmosfären/auran i en scen och blir spelets atmosfär igenkännbart i en stillbild efter en remediering? Frågeställningen besvarades med hjälp av ett projektarbete där två spel undersöktes, spelen som undersökts var The Last of Us (2020) och Stardew valley (2016). Från spelen skapades remedieringar utifrån en scen från respektive spel. LÄS MER