Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Boksamtal för att främja andraspråkselevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gry Duvander; Aleksandra Bogeska; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselev; Boksamtal; Literacy; Läsförståelse och Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och utforska hur boksamtal uppfattas och tillämpas i undervisningen för att främja läs- och språkutveckling hos andraspråkselever. Frågeställningen som ligger till grund för vår studie är följande: Hur upplever F-3 lärare att boksamtalet gynnar andraspråkselevers läsförståelse? Upplever lärare att boksamtalet är en språkutvecklande aktivitet? För att få svar på vår frågeställning utgår vi från en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse vid läsning i digitalt och analogt format

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hadir Shehab; Amanda Månsson; [2022]
    Nyckelord :analoga texter; digitala texter; läsförståelse;

    Sammanfattning : Idag lever vi i ett samhälle där det nästan inte går att leva utan internet och digitala verktyg då flera vardagliga saker har gått från att vara analoga till att bli digitala. I och med att ett av skolans uppdrag är att förbereda eleverna till att bli en del av samhället, så avspeglas även digifieringen i skolan. LÄS MER

  3. 3. Textsamtal i undervisningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liridona Ibraj; Soror Alatar; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; Lärarperspektiv; Läsförståelse; Lässtrategier; Sociokulturellt perspektiv; Textsamtal; Utmaning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar med textsamtal i undervisningen ur ett lärarperspektiv. Vi kommer att beskriva lärarnas tankar och beskrivningar kring hur de genomför sin undervisning för att främja elevernas läsförståelse ur ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Klarar läromedlen det nationlla provet? : En analys av vilka läsförståelseprocesser SVA-läromedel nyttjar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Arvidson; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; nationella provet; svenska som andraspråk; läromedelsanalys; beskrivande analys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks huruvida två läromedel författade för gymnasiekursen svenska som andraspråk 1 ger eleverna möjlighet att öva på de läsförståelseprocesser som de möter i det nationella provet. I undersökningen kategoriseras textfrågor i anslutning till skönlitterära och sakprosatexter i läromedlen efter de tre läsförståelseprocesserna det nationella provet prövar. LÄS MER

  5. 5. "HUR TAR MAN SIG AN EN TEXT?” : En kvalitativ studie av åtta F–3-lärares beskrivningar av sin undervisning i läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Jonsson; Ellen Hamrelius; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategier; konstruktivistisk kunskapssyn; undervisningsmodeller; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta lärare i årskurserna F–3 beskriver att de arbetar med läsförståelse för att eleverna ska nå målen i svenska och för att förbereda eleverna för nationella proven i årskurs 3. För att studera detta användes semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER