Sökning: "förebild"

Visar resultat 21 - 25 av 588 uppsatser innehållade ordet förebild.

  1. 21. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suha Zeidan; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling i förskolan; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur ett antal förskollärare använder sig av språkutvecklande arbetssätt i undervisningen samt vilka utmaningar de upplever att de konfronteras med i samband med detta arbete. Undersökningen grundar sig på empiriskt material som samlades in med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 22. Ledarskap i förändring : - Perspektiv från första linjens chef i offentlig sektor.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Petra Olejnik; Filip Sillerström; Viktor Åberg; [2023]
    Nyckelord :leadership; first line manager; supervisor; organizational change; public sector; expansion; Swedish Armed Forces.; ledarskap; första linjens chef; organisationsförändring; offentlig sektor; expansion; Försvarsmakten.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och skapa förståelse om hur första linjens cheferresonerar kring sitt ledarskap när organisationen genomgår en expansion. Metod: En studie som beskriver ledarskapet uppfattas ur ett chefsperspektiv genomförd medabduktiv ansats som utgångspunkt, vidare med semistrukturerade intervjuer där treplutonchefer från Luftvärnsregementet i Halmstad har varit delaktiga. LÄS MER

  3. 23. Folkbibliotekariens erfarenhet av den läsfrämjande metoden läsande förebilder

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Hilda Lippelt; Moa Pernling; [2023]
    Nyckelord :Reading role models; reading promotion; public librarian; Läsande förebilder; läsfrämjande; folkbibliotekarier;

    Sammanfattning : Att belysa folkbibliotekariens egna erfarenheter av det läsfrämjande arbete med läsande förebilder som metod är relevant för att få en djupare förståelse för vilken betydelse arbetssättet har för att främja barns och ungas läsning. Insikt om detta kan utgöra ett underlag för utvärdering av arbetssättet utifrån ett professionellt perspektiv och öka medvetenheten om metodens relevans. LÄS MER

  4. 24. Unga mäns upplevelser av hälsofrämjande faktorer under uppväxten på Gamlegården i Kristianstad – en kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Cassandra Winther; [2023]
    Nyckelord :barndomsupplevelser; hälsofrämjande faktorer; stödjande miljöer; utsatta områden; unga män;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga som växer upp i utsatta områden löper ökad risk att drabbas av ohälsa och hamna i ett livslångt utanförskap. I den allmänna samhällsdebatten råder starkt fokus på utmaningar i berörda områden med tyngdpunkt på unga män, men det talas sällan om vad målgruppen upplever som stödjande. LÄS MER

  5. 25. Högläsningens förtjänster och dess utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Lindgren; Linda Billstrand; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; läsande förebilder;

    Sammanfattning : Att lyssna till en berättelse är en språklig aktivitet som barn ofta möter tidigt i livet. Även om högläsning som begrepp inte nämns i styrdokument eller kursplaner i svenska för årskurs 1–3, framgår vikten av att möta berättelser tydligt i det centrala innehållets delområden “läsa och skriva” och ”tala, lyssna och samtala”. LÄS MER