Sökning: "företag expandera"

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade orden företag expandera.

  1. 1. Svenska företags etablering av dotterbolag på den indiska marknaden : Resan dit, och dess strategiska betydelse för koncerner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Stella Devell; Jonathan Brandt; [2024]
    Nyckelord :Internationell expansion; dotterbolag; värdekedja; svenska koncerner; Uppsalamodellen; multinationella företag; indiska marknaden; psykiskt avstånd;

    Sammanfattning : Den indiska marknaden har länge varit attraktivt för svenska koncerner. En strategi för internationell expansion är etableringen av dotterbolag, vilket flera svenska multinationella koncerner implementerat. LÄS MER

  2. 2. Managing the procurement process during scale-up: A case study of a European Battery Manufacturer

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lisa Bergqvist; Sofia Holm Öste; [2023]
    Nyckelord :procurement process; purchasing; expansion framework; battery manufactures; scale-up; ramp-up; Inköpsprocess; expansion ramverk; batteritillverkare;

    Sammanfattning : The European battery market is in rapid growth and the industry actors are ramping up production as well as exploring international expansion opportunities. However, due to the relative novelty of the industry in Europe, there is a lack of benchmark companies and established frameworks for successful expansion. LÄS MER

  3. 3. Entreprenöriell marknadsföring i små- och nya företag : En kvalitativ studie om marknadsföring i startups

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Löfroth Johansson; Jacob Eckervig; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurial marketing; entrepreneurship; marketing; start-up; self-employment; small business.; Entreprenöriell marknadsföring; entreprenörskap; marknadsföring; nyföretagande; egenföretagande; småföretag.;

    Sammanfattning : Small businesses have often been neglected in traditional marketing research as it has primarily focused on large, resource-rich companies. Small entrepreneurial companies are characterized by the fact that the entrepreneur is the main coordinator in the company. LÄS MER

  4. 4. Valorizing waste through collaborations : A road map to expand the possibilities of a circular company

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Antonia Jacobsson; Alice Larsson; [2023]
    Nyckelord :Waste Streams; Valorization; Industrial Symbiosis; Collaborations; Circular Economy; Circular Business Models; Waste Valorization;

    Sammanfattning : When increasing the amount of recycled material in production the input materials are rarely homogenous which results in unavoidable waste streams. Utilizing this waste is of high importance when moving towards a Circular Economy and for firms to keep their circular identity. However, to achieve this, collaborations between firms are crucial. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av verktyg för att säkerställa god ergonomi i handhållna produkter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Martina Lundin; Lovisa Persson Hansson; [2023]
    Nyckelord :ergonomi; riktlinjer; produktutveckling; handergonomi; produktutvärdering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet innefattar framtagningen av ett verktyg som hjälper produktutvecklare designa ergonomiska produkter. Många produkter som idag når tillverkning, eller till och med marknaden, är inte alltid så ergonomiska som det hade kunnat önskas. LÄS MER