Sökning: "företag i EU"
Visar resultat 1 - 5 av 1160 uppsatser innehållade orden företag i EU.
1. Effekten av EUs utsläppsrättssystem på företags lönsamhet och utsläpp av växthusgaser: En studie av fyra svenska noterade företag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : För att minska växthusgasutsläppen inom EU har det införts ett handelssystem för utsläppsrätter. Detta prissätter utsläpp av växthusgaser och resulterar i en kostnad för företagen som är inkluderade i systemet. EU ger varje år ut gratis utsläppsrätter till företagen inom systemet. LÄS MER
2. Frivillig revision i branscher förknippade med ekobrott : Är dessa företag mer benägna att avstå revision?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Nivå: Examensarbete på kandidatnivå i företagsekonomi Författare: Maria Andersson och Aryanaz Farhadi Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 januari Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka huruvida små aktiebolag i branscher där företagen typiskt är mer benägna att begå ekonomisk brottslighet, är mindre benägna att ha revision än företag i andra branscher. Metod: Kvantitativ regressionsanalys med hjälp av data som hämtats från Retriever Business. LÄS MER
3. Digitala produktpass i modeindustrin : Företags förberedelse, utmaningar ochmöjligheter med framtida EU-förordning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Digitala produktpasset (DPP) har föreslagits i en kommande EU-förordning och planeras attomfatta produkter i textilindustrin för att främja ökad spårbarhet, transparens och cirkulärekonomi. Med tanke på modeindustrins begränsade digitala kompetens, synlighet ivärdekedjan samt omfattningen av små-medelstora företag kan övergången till ett digitaltproduktpass innebära stora utmaningar. LÄS MER
4. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER
5. Reglering och hållbarhetsinformation i års- och hållbarhetsredovisningar : En studie av svenska börsnoterade bolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Under de senaste åren har hållbarhetsredovisning i allt större utsträckning blivit reglerad. Denna studie undersöker hur svenska företags hållbarhetsinformation i års- och hållbarhetsredovisningar förändrats efter införandet av EU:s direktiv 2014/95/EU med efterföljande implementering i svensk lag. LÄS MER