Sökning: "förklara bråk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förklara bråk.

  1. 1. Elevers begreppsbilder inom matematiska bråk : Vilka begreppsbilder har elever och när används de?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Erik Wilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :conceptual images; fractions; fraction count; mathematics teathing; elementary school; interview study; begreppsbild; bråk; bråkräkning; matematikundervisning; grundskola; intervjustudie;

    Sammanfattning : När en person ser en skiftnyckel är det inte säkert att personen ser något som är bra att ha när man ska skruva en mutter. Beroende på vad personen vanligtvis använder skiftnyckeln till och vilket problem som personen just då står inför kommer personen att se olika saker. LÄS MER

  2. 2. Rationella tal i grundskolan : Systematisk litteraturstudie om sambandet mellan introduktion och elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Jeppsson; [2020]
    Nyckelord :bråk; decimaltal; kunskapsutveckling; lärande; rationella tal;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola har dokumenterade svårigheter inom området för rationella tal. I ett normerande utbildningssystem, där elevers kunskaper mäts mot uppställda mål, kommer vissa erfaranden och ageranden att anses mer giltiga än andra. LÄS MER

  3. 3. Angående förhållandet mellan utantillkunskap och förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Bååth; Alexander Syding; [2020]
    Nyckelord :Ämnesdidaktik; bråkräkning; förståelse; utantillkunskap;

    Sammanfattning : En undersökning genomfördes för att studera sambandet mellan elevernas förmåga att utföra de korrekta operationerna och den underliggande förståelsen för de matematiska koncepten. En kvalitativ studie med intervjuer av sex elever från vuxenutbildningen (fem från grundvux och en från komvux) genomfördes, och intervjuerna analyserades enligt APOS-teorin (Action-Process-Object-Schema). LÄS MER

  4. 4. När man målar en cirkel och tar bort en pizzabit : En kvalitativ undersökning om uppfattningar av bråk i en klass 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Simon Ottosson Högberg; Tilda Olsson; [2017]
    Nyckelord :Bråk; svårigheter; missuppfattningar; matematikundervisning; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att bidra med kunskaper kring bråk i grundskolematematiken. Undersökningen fokuseras på vilka uppfattningar och erfarenheter av bråk som lärare och elever i en klass 5 har, samt vilka svårigheter och missuppfattningar som eleverna uppvisar när de arbetar med bråkuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Teachers Experiences of Laboratory Mathematics - is there a Need for a Mathematics Workshop in Compulsory school level 7-9?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare : Lindmark. Camilla; [2016]
    Nyckelord :Behov av laborativ matematik; Forskning och beprövad erfarenhet; Framgångsrik undervisning; Högstadiet; Laborativ matematik; Systemteori;

    Sammanfattning : Lindmark, Camilla (2016). Lärares erfarenheter av laborativ matematik – finns det behov av en matematikverkstad på högstadiet? Speciallärarprogrammet. Skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle. LÄS MER