Sökning: "förskolan då och nu"

Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden förskolan då och nu.

  1. 21. ”Just nu har vi svårt att få till någon planeringstid alls…” : En studie om förskollärares förutsättningar inför planering av utvecklingssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnéa Kärrstad; Sofia Åberg; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; vårdnadshavare; planering; planeringstid; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra några förskollärares olika uppfattningar om planering inför utvecklingssamtal. För att uppnå studiens syfte har vi tagit stöd i frågeställningarna; Vilka förutsättningar har några förskollärare inför utvecklingssamtal? samt Vad anser några förskollärare vara viktigt i förberedelserna inför utvecklingssamtal? Metoden som användes för insamling av data var kvalitativa intervjuer med fem respondenter. LÄS MER

  2. 22. Det känns som att det är dags nu : En kvalitativ studie om förskollärares inställning till och arbete med implementering av förändringar i Lpfö18 gällande digitalsering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefina Andersson Gisslandi; Pia Perttunen; [2019]
    Nyckelord :Lpfö18; Förskollärare; Digitalisering; Lärplatta; Kvalitativ intervju; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö18 som började gälla 1 juli 2019, är uppdraget kring digitalisering förändrat och förstärkt. Denna studie syftar till att att undersöka förskollärares inställning till förändringarna i Lpfö18 angående digitalisering inklusive deras uppfattning om vad den skärpta framskrivningen rörande digitaliseringen inneburit för arbetet i olika åldersgrupper. LÄS MER

  3. 23. Den pedagogiska kullerbyttan : Förändras den verksamma pedagogens förhållningssätt vid en akademisk utbildning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare : Marlene Erkenheed; Caroline Svendsén; [2018]
    Nyckelord :pedagogical; education; pre-school teachers; early childhood; Förhållningssätt; förskollärare; utveckling; lärande; verksam; lärling; teori; praktik;

    Sammanfattning : Tillsammans har vi varit verksamma barnskötare och montessoripedagog i 15–20 år. Under en längre tid har önskan om kompetensutveckling varit närvarande och därmed sökte vi in till förskollärarutbildningen för pedagogiskt verksamma. Studien handlar om pedagogens förändrade förhållningssätt vid en formell akademisk utbildning. LÄS MER

  4. 24. “Det är sinnesjukt” En jämförande studie mellan barnskötare, förskollärare och förskolechefer om barngruppens storlek kopplat till omsorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :rebecka svensson; Isabelle Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :anknytning; barngruppens storlek; kunskapskapital; omsorg; profession; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i facebookgruppen Förskoleupproret, som tar upp problematiken kring stora barngrupper väcktes ett intresse. I det intresset valdes ett fokus på stora barngrupper kopplat till omsorg, med tanke på ett nytt läroplansförslag som nu ligger ute på Skolverkets hemsida. LÄS MER

  5. 25. ”Alltså nu ska man ju inte värdera, men...” En studie om populärkulturens plats i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Agnes Ahlman Fredriksson; Amanda Johnsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Barndomssociologi; Populärkultur; Utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en större förståelse kring hur barn och pedagoger ser på och använder sig av populärkulturen i förskolan då vi menar att barns tillgång till denna ökat de senaste åren. För att belysa barnens perspektiv av ämnet använde vi oss av observationer och analyserade sedan materialet med hjälp av den barndomssociologiska teorin med inriktning på kamratkultur och tolkande reproduktion. LÄS MER